اخبار IT, مقالات, میکروتیک

اکسس‌پوینت‌های cAP،mAP،wAP و hAP میکروتیک

اکسس‌پوینت‌های cAP،mAP،wAP و hAP میکروتیک

اکسس‌پوینت‌های cAP،mAP،wAP و hAP میکروتیک

ما در این مقاله بصورت کاملاً ساده با اکسس‌پوینت و نحوه کار آن آشنا می‌شویم، همچنین به بررسی اکسس‌پوینت‌های cAP،mAP،wAP و hAP میکروتیک و انواع آن می‌پردازیم. پس تا پایان این مقاله با شبکه دیده‌بان همراه باشید

1. یک تعریف ساده از اکسس‌پوینت 

اکسس‌پوینت را با نام‌های اختصاری AP (مخفف Access Point) یا WAP (مخفف Wireless Access Point) به معنای نقطه دسترسی می‌شناسند. توجه داشته باشید هنگامی که شبکه‌های محلی با استفاده از اکسس‌پوینت‌ها به هم متصل شوند آن را  WLAN (مخفف Wireless LAN) می‌نامیم.

در واقع اکسس‌پوینت‌ها تجهیزاتی هستند که در شبکه وایرلس مورد استفاده قرار می‌گیرند و چند سیستم کامپیوتری را به صورت بی‌سیم (وایرلس) به اینترنت متصل می‌کنند.

به بیانی ساده‌تر:

اکسس‌پوینت‌ها به عنوان یک دستگاه بی‌سیم در شبکه، دستگاه‌ها را به LAN یا همان شبکه محلی متصل می‌کنند و شبکه وایرلس را در بخش‌های بیشتری گسترش می‌دهند، در نتیجه تعداد کاربران متصل به شبکه اینترنت افزایش می‌یابد.

اکسس‌پوینت‌ها می‌توانند تا ۶۰ اتصال همزمان به شبکه WiFi را بدون افت کیفیت فراهم کنند. اگر چند اکسس‌پوینت را در بخش‌های مختلف دفتر کار خود نصب و راه‌اندازی کنید، کارمندان شما می‌توانند با حرکت از یک اتاق به اتاق دیگر، بدون ایجاد کوچکترین وقفه‌، به شبکه متصل باشند. به این صورت که هنگام حرکت، دستگاه آنها از یک اکسس‌پوینت به یک اکسس‌پوینت دیگر سوئیچ می‌شود و اینچنین کاربران در طی روز بدون قطعی با شبکه وایرلس در ارتباط هستند.

2. طرز کار اکسس‌پوینت:

اکسس‌پوینت‌ها به عنوان یک دستگاه مرکزی سیگنال‌های رادیویی (اینترنت) را در فرکانس مشخصی دریافت و آنرا بصورت بی‌سیم در محیط ارسال و پخش می‌کند. به این شکل که توسط کابل اترنت به سوئیچ، هاب یا روتر متصل می‌شوند و سیگنال WiFi را در محیط برای دستگاه‌های موجود فراهم می‌کنند.

یک مثال ساده

تصور کنید می‌خواهید در بخش پذیرش بیمارستان خود دسترسی به WiFi داشته باشید، برای این منظور کافیست در جای مناسب نزدیک بخش پذیرش بیمارستان یک اکسس‌پوینت نصب کنید و آن را توسط کابل اترنت به سرور اصلی متصل کنید ، خب حالا شما در بخش پذیرش بیمارستان برای همه دستگاه‌‌های موجود در آن بخش، سیگنال WiFi فراهم کردید و تمام دستگاه‌ها در قسمت پذیرش به سیگنال WiFi بصورت بی‌سیم (وایرلس) دسترسی دارند.

لازم به ذکر است در سازمان‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌های بزرگ از چندین اکسس‌پوینت استفاده می‌شود.

حالا ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که اکسس‌پوینت در محیط‌های کوچک مانند خانه یا دفاتر کوچک چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفتیم اکسس‌پوینت‌ها شبکه محلی بی‌سیم (WLAN) را ایجاد می‌کنند و برای همه دستگاه‌های اطراف به صورت بی‌سیم اینترنت فراهم می‌کنند. اکسس‌پوینت‌ها گاهی نیز نقش تقویت‌کننده سیگنال را ایفا می‌کنند.

در واقع همان مودم ADSL که در خانه دارید که شامل یک یا دو آنتن اکسترنال است ، یک اکسس‌پوینت به شمار می‌رود. با پیشرفت تکنولوژی اکثر مودم‌ها دارای قابلیت بی‌سیم شده‌اند ، توسط خط تلفن یا سیم‌کارت اینترنت را دریافت و در محیط پخش و ارسال می‌کنند، بنابراین می‌توانید به عنوان اکسس‌پوینت نیز از آن‌ها استفاده کنید.

تفاوت اکسس‌پوینت‌های خانگی و سازما‌ن‌های بزرگ در قدرت و سرعت آن‌ها است ، نکته قابل توجه در اکسس‌پوینت‌ها حساسیت آن‌ها به امواج و نویزها هست. یک موتور الکتریکی به راحتی می‌تواند محیط را دچار آلودگی نویز کرده و روی امواج اکسس‌پوینت تأثیر چشمگیری بگذارد و آن را ضعیف کند. موضوع مهم دیگر موانعی است که در بین راه امواج ساطع شده از اکسس‌پوینت‌ها قرار می‌گیرد و توان دستگاه را 30 درصد کاهش می‌دهد. (موانعی مانند دیوارهای ضخیم) اکسس‌پوینت‌ها گاهی برای تقویت سیگنال هم کابردی هستند که در اینصورت حالت Repeater آن‌ها فعال است.

اکسس‌پوینت‌ها بسته به نوع خود در هر محیط عمومی یا خصوصی اعم از رستوران‌ها، آپارتمان‌ها، کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، … یا در هر مکانی اعم از دکل، تیر، دیوار، سقف، بام، … مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی ممکن است در بعضی محیط‌ها به عنوان انتقال‌دهنده دیتای بی‌سیم برای دوربین‌های مداربسته، فایل‌ها از سرور مرکزی و … استفاده شود.

3. برند میکروتیک

برند میکروتیک، چهار سری اکسس‌پوینت مطرح دارد به نام‌های زیر:

  1. cAP 
  2. mAP
  3. wAP 
  4. hAP

که از سری اکسس‌پوینت‌های مطرح در کمپانی میکروتیک (Mikrotik) هستند.

با شبکه دیده‌بان همراه باشید تا این اکسس‌پوینت‌ها را بررسی کنیم و با انواع مدل‌های ارائه شده هر سری آشنا شویم.

از دست ندهید : 

4. روتر اکسس پوینت‌های سری hAP میکروتیک

روتر اکسس پوینت‌های سری hAP از محصولات برند میکروتیک (Mikrotik) است. عملکرد این روتر اکسس‌پوینت‌ها دریافت اینترنت از مودم و ارسال و پخش آن به دستگاه‌های درون شبکه است. سری hAP میکروتیک اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم مناسب برای فضاهای کوچک، خانه‌ها، دفاتر کوچک و ... می‌باشد. همچنین این سری اکسس‌پوینت کمپانی میکروتیک بسته به نوع خود دارای چند پورت اترنت، گیگ اترنت و یا پورت‌های فیبر نوری هستند. این روتر اکسس‌پوینت‌ها به صورت رومیزی یا ایستاده موجود هستند.

در واقع شبکه‌های کامپیوتری توسط سوئیچ‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و شبکه محلی را تشکیل می‌دهند. از آنجا که شبکه‌های محلی توسط IPهای متفاوت نمی‌توانند به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند از طریق روترها با یکدیگر اتصال برقرار می‌کنند.(مودم‌هایی که در منازل استفاده می‌شوند، مودم روتر هستند. اما در شرکتها و سازمان‌ها از روتر و مودم به صورت جداگانه استفاده می‌شود.) با تهیه این روتراکسس‌پوینت‌ها نیازی به خرید تجهیزات و روتر اضافی دیگر نیست.

این روتر اکسس‌پوینت‌ها همه مجهز به سیستم عامل پیشرفته و قدرتمند RouterOS هستند. و لایسنس یا همان سطح دسترسی این دستگاه‌ها 4 می‌باشد.

توجه کنید این دستگاه‌ها هم به عنوان یک روتر و هم به عنوان یک اکسسس‌پوینت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمپانی میکروتیک سری روتر اکسس‌پوینت‌های hAP را در مدل‌های زیر به بازار عرضه کرده است.

محصولات به ترتیب اولویت قدرت و سرعت و قابلیت‌ها ذکر شده است.

5. اکسس پوینت‌های سری wAP میکروتیک

اکسس پوینت‌های سری wAP هم از اکسس‌پوینت‌های برند محبوب میکروتیک (Mikrotik) است. این اکسس‌پوینت‌ها ضدآب و مقاوم در برابر شرایط جوی نامناسب طراحی شده است.این سری اکسس‌پوینت میکروتیک قابلیت قرارگیری روی میز، نصب روی سقف یا نصب روی دیوار را دارند. اکسس‌پوینت‌های سری wAP از لحاظ ظاهری مشابه هستند ، این اکسس‌پوینت‌ها دارای یک پورت یا نهایتاً دو پورت اترنت یا گیگ اترنت هستند. تمام اکسس‌پوینت‌های سری wAP دارای سیستم عامل قدرتمند RouterOS هستند همچنین مجهز به پردازنده مرکزی و حافظه ذخیره‌سازی هستند.

این اکسس‌پوینت‌ها هم اینترنت را دریافت و آنرا در محیط به صورت اتصال بی‌سیم ارسال و پخش می‌کند. بدین ترتیب دستگاه‌های موجود را به شبکه WiFi متصل می‌کند.

کمپانی میکروتیک سری اکسس‌پوینت‌های wAP را در مدل‌های زیر به بازار عرضه کرده است.

محصولات به ترتیب اولویت قدرت و سرعت و قابلیت‌ها ذکر شده است.

6. اکسس پوینت‌های سری mAP میکروتیک:

اکسس پوینت‌های سری mAP (مخفف micro Access Point) یک دستگاه کوچک از برند میکروتیک هستند. این دستگاه‌ها در مصارف خانگی و دفاتر کوچک مورد استفاده است. این دستگاه‌ها قابل حمل می‌باشند و شما می‌توانید آن‌ها را با خود به هتل یا اماکن دیگر برده و از آن‌ها در هر مکانی استفاده کنید و به اینترنت دسترسی داشته باشید.این دستگاه‌ها دارای قابلیت PoE است و می‌توانید با استفاده از آن‌ها برق دستگاه خود را نیز تأمین کنید.

سری mAP اکسس‌پوینت میکروتیک با ساختار Dual Chain در فرکانس 2.4GHz و CPU تک هسته‌ای با سرعت 650MHz و حافطه RAM با ظرفیت 64MB می‌باشد. این اکسس‌پوینت‌ها مجهز به سیستم عامل قدرتمند و پیشرفته RouterOS با لایسنس 4 هستند.

کمپانی میکروتیک سری اکسس‌پوینت‌های mAP را در مدل‌های زیر به بازار عرضه کرده است.

محصولات به ترتیب اولویت قدرت و سرعت و قابلیت‌ها ذکر شده است.

شبکه دیده بان شبکه دیده بان وارد کننده و ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه به خصوص اکسس‌پوینت‌های میکروتیک می باشد. تمامی تجهیزات شبکه دیده بان دارای 12 ماه گارانتی هستند. شبکه دیده بان جهت پیکربندی ، نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه با شماره 02191002120 تماس بگیرید.
شبکه دیده بان شبکه دیده بان وارد کننده و ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه به خصوص اکسس‌پوینت‌های میکروتیک می باشد. تمامی تجهیزات شبکه دیده بان دارای 12 ماه گارانتی هستند. شبکه دیده بان جهت پیکربندی ، نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه با شماره 02191002120 تماس بگیرید.

7. اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم سری cAP میکروتیک:

اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم سری cAP یکی از اکسس‌پوینت‌های کمپانی میکروتیک (Mikrotik) است و بسته‌های اطلاعاتی را دریافت و آن را در محیط به صورت اتصال بی‌سیم ارسال و پخش می‌کند. این اکسس‌پوینت‌ها دارای سیستم عامل قدرتمند Router OS با لایسنس 4 هستند. cAP مجهز به پردازنده مرکزی و حافظه RAM می‌باشد. این اکسس‌پوینت‌ها مدل سقفی هستند و از نظر ظاهر مشابه یکدیگر هستند.

کمپانی میکروتیک سری اکسس‌پوینت‌های cAP را در مدل‌های زیر به بازار عرضه کرده است.

محصولات به ترتیب اولویت قدرت و سرعت و قابلیت‌ها ذکر شده است.

محصولات مرتبط ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *