اخبار IT, مقالات

دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ

دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ

دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ

شاید اسم دوربین مداربسته چرخشی به گوشتان خورده باشد این نوع از دوربین‌ها که نام‌های دیگری مانند اسپید‌دام و PTZ نیز دارند، قادرند با استفاده از نرم افزار مدیریتی کنترل شوند. به این صورت که شما می‌توانید با کمک نرم افزار آنها را در جهت دلخواه یا مورد نیاز خود بچرخانید. اما به این نکته دقت کنید که این نوع از دوربین‌ها صرفا می‌توانند در محور افقی و عمودی حرکت کنند با این حال شما می‌توانید بیشتر زوایای یک محیط را تحت نظارت خود قرار دهید که این موضوع خود یک ویژگی کارآمد برای این نوع از دوربین‌های مداربسته به حساب می‌آید.

بیشترین کاربرد دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ چیست؟

در بیشتر مواقع از این دوربین‌ها در شرایطی استفاده می‌کنند که محیط مورد نظر دارای نقطه کور باشد. و از آنجایی که دوربین‌های ثابت قادر نیستند این فضاها را به طور کامل پوشش دهند از دوربین‌های چرخشی یا به اصطلاح PTZ استفاده می‌شود. این دوربین‌ها همچنین برای اماکنی نظیر بانک‌ها، مراکز حمل و نقل، پارکینگ‌ها، اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها و غیره بسیار مناسب می‌باشند. زیرا قابلیت دنبال کردن سوژه را به کاربران خود می‌دهند و در صورت لزوم می‌توانند روی چهره و پلاک خودرو سوژه مورد نظر زوم کرده و از آن عکس برداری نمایند.

دوربین‌های PTZ بیشتر در چه اماکنی استفاده می‌شوند؟

از آنجایی که با استفاده از دوربین‌های مداربسته چرخشی می‌توان فضای بزرگی را تحت نظارت قرار داد پس این دوربین‌ها بیشتر برای اماکن وسیع تر مانند سوله‌ها، پارکینگ‌ها، بزرگراه‌ها، کارگاه‌ها و غیره کاربرد دارند. با این حال در فضاهای کوچکی که دارای نقاط کور است هم بسیار مناسب است و به کاربر کمک می‌کند به جای نصب چند دوربین تنها با یک دوربین بتوانید بیشتر زوایای ساختمان یا اتاق را پوشش دهد.

با همه این‌ها توجه به این نکته که استفاده از یک دوربین نظارتی چرخشی برای همه محیط‌ها کارساز نمی‌باشد نیز خالی از لطف نیست. همان طور که می‌دانید این نوع از دوربین‌های نظارتی تنها قدرت پوشش دهی یک زاویه را دارند و نمی توانند به طور همزمان از تمام زوایا تصویر برداری کنند. این مورد در مواقعی که یک سرقت یا تخلفی در حال وقوع است بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا ممکن است در لحظه وقوع جرم دوربین در حال تصویر برداری از زاویه دیگری باشد. در این مواقع بهتر است از چند دوربین به صورت همزمان بهره بگیرید و یا حتی می‌توانید از دوربین‌های مداربسته چرخشی 360 درجه نیز استفاده کنید.

دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ

قابلت‌های دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ:

چرخش در جهات عمودی و افقی

زاویه چرخش دوربین مداربسته چرخشی در جهت عمودی 180 درجه بوده و در جهت افقی تا 360 درجه نیز می‌باشد. این قابلیت در این نوع از دوربین‌ها می‌تواند نقط کور بیشتری را نسبت به سایر دوربین‌های مداربسته دیگر پوشش دهد.

قابلیت تعقیب خودکار سوژه

یکی از قابلیت‌های مهم دوربین‌های مداربسته چرخشی امکان تعقیب خودکار سوژه و یا Auto Tracking می‌باشد. به این صورت که دوربین در حین تصویر برداری و تشخیص مشکل که طی پارامترهایی برای دوربین تعریف شده است، از چهره سوژه و یا پلاک خودرو مورد نظر با کیفیت بالا تصویر برداری می‌کند. همین طور سوژه مورد نظر را تا جایی که دید دارد دنبال می‌کند.

قابلیت زوم اپتیکال

از دیگر ویژگی‌های دوربین‌های مداربسته چرخشی یا PTZ می‌توان به قابلیت زوم اپتیکال آن اشاره کرد. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد تا بدون افت کیفیت حتی از فواصل طولانی بتواند تصویر واضحی از سوژه و یا پلاک خودرو بدست آورد. شما مقدار فاصله این دوربین‌ها را می توانید از ضریب X کنار عدد تشخیص دهید برای مثال 48X نشان می‌دهد که دوربین تا 48 برابر قدرت بزرگنمایی تصویر را دارد.

قابلیت PTZ دوربین‌های مداربسته چرخشی

همان طور که از نام این دوربین پیداست دارای قابلیت PTZ می‌باشد این اصطلاح مخفف Tilt ، Pan و Zoom  است که یک ویژگی در دوربین‌های چرخشی به حساب می‌آید، PTZ در واقع یک پایه کنترل است که دوربین را در 180 درجه عمودی و 360 درجه افقی می‌چرخاند. این ویژگی همچنین امکان برنامه ریزی‌های مختلف را به دوربین‌های مداربسته چرخشی می‌دهد تا قادر شوند تعداد مشخصی از حوزه را پوشش دهند. از همین رو کاربران قادرند دوربین را جوری تنظیم کنند تا به صورت برنامه پذیر و زمان بندی شده تصاویری را از محیط های مورد نظرشان به آنها ارائه دهد.

دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ

قابلیت WDR

شاید شما هم با این مساله در دوربین‌های مداربسته مواجه شده باشید که هنگام تصویر برداری در مواقعی که نور از پشت سوژه می‌تابد، سوژه تیره تصویر برداری شود. در دوربین‌های چرخشی یا PTZ این مشکل دیگر وجود ندارد زیرا قابلیت WDR به دوربین‌های مداربسته کمک می‌کند تا در شرایط بد نور نیز تصویر واضحی را به کاربران خود ارائه دهند.

دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ

قابلیت IR

همه دوربین‌های مداربسته چرخشی مجهز به LED‌های مادون قرمز هستند. این LED‌ها در محیط‌های تاریک و یا هنگام شب زاویه دید اطراف خود را روشن کرده و امکان دید در شب تا فواصل مختلف را نیز برای شما فراهم می‌کنند.

دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ

انواع دوربین‌های مداربسته چرخشی از لحاظ کاربری

دوربین مداربسته چرخشی Out Door:

همان طور که از نام آن پیداست این نوع دوربین‌ها بیشتر برای مصارف خارجی و فضاهای باز در نظر گرفته شده‌اند. اکثر این دوربین‌های مداربسته در برابر شرایط بد آب و هوا مقاوم بوده و ضد آب و گرد و خاک می‌باشند.

دوربین مداربسته چرخشی In Door:

این نوع دوربین بیشتر برای فضاهای داخلی و مسقف ساخته شده است و به صورت کلی از مقاومت کمتری نسبت به دوربین‌های Out Door برخوردار می‌باشد.

انواع دوربین‌های مداربسته چرخشی از لحاظ کارکرد

دوربین های PTZ آنالوگ

در این نوع دوربین‌ها تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته به صورت آنالوگ به دستگاه ضبط ارسال می‌شود. دستگاه ضبط نیز تصاویر دریافت شده را به صورت دیجیتال در آورده و امکان نمایش، ضبط و تغییرات دیجیتال بر روی آنها را فراهم می‌کند.

دوربین های PTZ تحت شبکه

این نوع دوربین های مداربسته برخلاف دوربین های آنالوگ از پروتکل های شبکه برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کند.[

 
دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ

مزایا و معایب دوربین‌های PTZ

مزایای دوربین مداربسته چرخشی
  • این دوربین دارای قابلیت تنظیم نور سفید است این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا تصاویر روشن یا تیره را به وضوح ببینید.
  • این دوربین دارای حباب محافظ لنز است که عملکرد آن را بالا می‌برد.
  • این دوربین ها دارای قابلیت کنترل از راه دور هستند.
  • این دوربین ها دارای زنگ هشدار به محض مشاهده حرکت مشکوک می‌باشند.
  • این دوربین ها قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق اینترنت را دارند.
معایب دوربین مداربسته چرخشی
  • به یک اپراتور مداوم برای تنظیم و مانیتورینگ دوربین نیاز است.
  • این دوربین ها با توجه به ساختار پیچیده ای که دارند، احتمال خرابی آنها بیشتر است.
  • بیشتر در فضاهای بزرگ و وسیع کاربرد دارند.
 
دوربین مداربسته چرخشی یا PTZ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *