اخبار IT, مقالات

لینک وایرلس

لینک وایرلس

لینک وایرلس

ما در این مقاله قصد داریم به زبان ساده بیان کنیم لینک وایرلس چیست و چگونه ایجاد می‌شود ،در نهایت مراحل نصب و راه‌اندازی لینک وایرلس توسط شبکه دیده‌بان را بیان می‌کنیم. برای آشنایی با این تکنولوژی در دنیای مدرن امروزی تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بیایید ببینیم لینک وایرلس چیست و چگونه کار می‌کند؟

انتقال دیتا به دو صورت کابلی و وایرلس انجام می‌شود ، امروزه استفاده از لینک‌های وایرلس و خطوط اینترنت رایج‌ترین روش‌ ممکن برای انتقال دیتا است . از طریق لینک وایرلس رادیویی می‌توان بخش‌های مختلف یک سازمان یا شرکت را به‌ هم متصل کرد .در این روش دیتاها در مبدأ به امواج رادیویی تبدیل می‌شوند به سمت مقصد ارسال می‌شوند، گیرنده‌های مقصد این امواج را دریافت می‌کنند و مجدد آنها را به دیتا تبدیل می‌کنند و به سمت شبکه داخلی ارسال می‌کنند.

حال این دیتا می‌تواند هر نوع اطلاعاتی از قبیل اینترنت ، تصاویر دوربین مداربسته ، فایل ، نرم‌افزار یکپارچه سازمانی ، سیستم یکپارچه تلفنی (VOIP) باشد.

مزایای استفاده از شبکه وایرلس به جای شبکه کابلی

  • هزینه نصب مناسب : استفاده از لینک وایرلس به دلیل عدم استفاده از شبکه کابلی هزینه نصب را به شدت کاهش می‌دهد. برآورد هزینه نصب با توجه به  تعداد لینک‌های وایرلس شبکه محاسبه می‌شود.
  • عدم نیاز به کابل کشی : در شبکه وایرلس دیگر نیازی به خرید کابل نیست و از سوی دیگر مشکلاتی از قبیل خرابی کابل و یا تعویض کابل آسیب دیده وجود ندارد.
  • امکان حمل و جابه جایی آسان : این شبکه قابل حمل است و می‌توان آن را جابه‌جا کرد. شبکه‌های مبتنی بر لینک وایرلس در مقایسه با شبکه‌های کابلی ، مدت زمان بسیار بسیار کمتری برای نصب و راه اندازی مجدد نیاز دارند.
  • امکان برقراری ارتباط بین فواصل مختلف : در شبکه کابلی امکان برقراری ارتباط با فواصل طولانی امکان‌پذیر نیست اما این کار به راحتی در شبکه وایرلس انجام می‌شود. برای ایجاد لینک در فواصل طولانی برند میکروتیک ، رادیوها و آنتن‌های قوی طراحی کرده است.
  • افزایش سرعت در نصب و راه‌اندازی لینک : عیب یابی و رفع مشکل درشبکه وایرلس به سرعت انجام می‌شود اما این کار در شبکه کابلی بسیار زمان‌بر خواهد بود.
  • پهنای باند اختصاصی
  • امکان برقراری ارتباط بین شعب مختلف سازمان یا شرکت و مدیریت یکپارچه
  • امکان برقراری بستر VOIP

مطالب مفید زیر در رابطه با وایرلس را مطالعه نمایید

موارد مهم و عوامل مؤثر در تهیه تجهیزات و راه اندازی لینک وایرلس

  • فاصله بین نقاط :

در سیستم وایرلس با افزایش فاصله بین مبدأ و مقصد، پهنای باند دچار افت می‌شود و با هر چه بیشتر شدن این فاصله پهنای باند کمتر و کمتر می‌شود تا جایی که دیگر امکان برقراری ارتباط نیست . توجه داشته باشید برای فواصل مختلف با توجه به پهنای باند مورد نیاز باید تجهیزات مناسب انتخاب شود.

  • تداخل فرکانسی :

تجهیزات وایرلس برای انتقال دیتا و برقراری لینک وایرلس از امواج رادیویی استفاده می‌کنند ، هر موج رادیویی دیگر با فرکانس مشابه در مسیر، باعث تخریب سیگنال‌های ارسالی می‌شود که به آن نویز گفته می‌شود.

نویز توسط تجهیزات وایرلس دیگر در محیط، کابل‌های فشار قوی برق، تجهیزات الکترومغناطیس و موارد مشابه ایجاد می‌شود که نتیجه آن قطع شدن ارتباط،  قطع و وصل شدن لینک و یا افت پهنای باند می‌شود.

برای غلبه بر  این مشکل از روش‌هایی مانند استفاده از تجهیزات وایرلس ،با امکان انتخاب فرکانس‌های مختلف، استفاده از آنتن مناسب، پیدا کردن بهترین باند فرکانسی و تنظیمات دستگاه بهره گرفته می‌شود تا لینک با بهترین کیفیت ایجاد شود. فرکانس‌های مجاز برای ارتباط 900MHz و 2,4GHz و 5,8GHz است و اغلب دستگاه‌ها با استفاده عمومی در این فرکانس‌ها فعال هستند .

  • دید مستقیم :

تجهیزات رادیویی برای برقراری لینک وایرلس نیازمند دید مستقیم هستند. به این معنی که بین آنتن دستگاه‌ها اگر مانعی وجود داشته باشد لینک دچار اختلال می‌شود. مانع ممکن است یک ساختمان ، یک درخت یا حتی یک دکل ارتباطی دیگر باشد. گاهی این موانع باعث جذب کامل یا مقداری از سیگنال رادیویی شده و در نتیجه ارتباط قطع و وصل یا بطور کامل قطع و یا با افت شدید پهنای باند همراه خواهد بود.

شبکه دیده‌بان برای رفع این مشکل ، ابتدا نقاط مبدأ و مقصد را با کمک نرم افزار مورد تحلیل قرار می‌دهد و در صورت لزوم اقدام به نصب دکل با ارتفاع مناسب می‌کند تا دید مستقیم بین دو نقطه مبدأ و مقصد فراهم شود.

تجهیزات مورد نیاز راه اندازی لینک وایرلس

  • آنتن وایرلس
  • رادیو وایرلس  (یا رادیو آنتن وایرلس)
  • پیکتیل یا جامپر
  • کابل شبکه
  • سوکت و در صورت نیاز دکل

انواع ارتباط وایرلس

Point to Point  : (نقطه به نقطه)

در این نوع ارتباط ایجاد لینک وایرلس بین دو نقطه است. برای برقراری ارتباط بین این نقاط از رادیوی وایرلس و آنتن استفاده می‌شود. در آن یک رادیو در نقش سرویس‌دهنده یا Access Point و رادیوی دیگر در نقش سرویس‌گیرنده یا Station است .از اتصالات Point to Point می‌توان در فواصل مختلف تا ده‌ها کیلومتر استفاده کرد.

به طور مثال از این روش برای شرکت‌هایی که دارای 2 شعبه هستند و تمایل دارند بین شعب خود ارتباط برقرار کنند استفاده می‌شود. این نوع از اتصالات زمانی برقرار می‌شود که دید کاملاً مستقیم و بدون مانع باشد. یکی از مزایای این نوع ارتباط رادیویی ، هزینه مقرون به صرفه و راه‌اندازی آسان آن نسبت به سایر روش‌ها است.

Point to MultiPoint : (یک نقطه به چند نقطه)

در این نوع ارتباط ایجاد لینک وایرلس از یک نقطه به چند نقطه (PTMP) است. برای برقراری ارتباط بین نقاط از رادیوی وایرلس و آنتن و در صورت لزوم از دکل استفاده می‌شود. در آن یک رادیو نقش سرویس‌دهنده یا Access Point و رادیوهای دیگر در نقاط مختلف نقش سرویس‌ گیرنده یا Station را ایفا می‌کنند. بطور مثال از این روش برای یک سازمان یا ارگان که دارای شعبات مختلفی بوده و تمایل دارد بین کلیه این شعبات ارتباط برقرار کند، استفاده می‌شود.

تنها مورد مهمی که باید در این نوع ارتباط رعایت شود دید مستقیم بدون وجود هیچ نوع مانعی است. گاهی ممکن است موانع متعددی در مسیر لینک وایرلس وجود داشته باشد ، در این مواقع برای دید مستقیم نیازمند ارتفاع مناسب هستیم که این مورد با نصب دکل با ارتفاع مناسب و نصب رادیو وایرلس و آنتن روی آن امکان‌پذیر است.

مراحل نصب و راه اندازی لینک وایرلس توسط تیم شبکه دیده بان

  1. تماس کارفرما با شرکت شبکه دیده بان و اعلام نیاز به نصب و راه اندازی لینک وایرلس
  2. ارسال کارشناس توسط تیم فنی شبکه دیده بان
  3. امکان سنجی وایرلس (امکان نصب و راه اندازی لینک وایرلس بررسی می‌شود و در صورت امکان، مرحله بعد انجام می‌شود)
  4. آنالیز پروژه و تخمین مدت زمان اجرای پروژه
  5. برنامه ریزی طرح کلی و برآورد هزینه اجرای پروژه و اعلام آن به کارفرما
  6. ارسال تجهیزات مورد نیاز از انبار شبکه دیده بان
  7. ارسال تیم فنی به محل اجرای پروژه و اتمام آن در مدت زمان اعلام شده
  8. تست کیفیت لینک ایجاد شده
  9. تحویل پروژه نهایی به کارفرما

 شرکت شبکه دیده بان با کادری مجرب و متخصص در زمینه نصب و راه اندازی لینک وایرلس ، آماده ارائه خدمات به تمامی نهادهای دولتی و خصوصی می‌باشد.

لینک وایرلس بهتره یا شبکه کابلی ؟

این سوال همیشه برای کاربران چالش برانگیز است. ایجاد لینک وایرلس بهتر است یا استفاده از شبکه‌های کابلی؟ جواب این سوال هر دو است. هر یک از این روش های بسیار مهم و کارآمد هستند. ما نباید به صورت صفر و صدی نگاه کنیم. ترکیب لینک های وایرلس و شبکه‌های کابلی بهترین نتیجه را ایجاد می‌کند. مزیت این دو مورد را در قالب یک مثال توضیح می دهیم.

فرض کنید یک شرکت بزرگ دارید که چندین شعبه در قسمت‌های مختلف شهر دارد. اولین نکته برای شرکتهای بزرگ بحث امنیت اطلاعات است. ما می دانیم که شبکه های مبتنی بر کابل شبکه ، بسیار امن تر از شبکه های وایرلس هستند. ولی در نهایت باید چیکار کرد؟ یعنی برای ایجاد ارتباط بین شعبات شرکت ، کل شهر را کابل کشی کنیم؟

قطعا جواب این سوال نه است. به نظر مسخره میاد که ، برای ایجاد ارتباط بین شعبات یک شرکت ، از سیستم کابل‌کشی استفاده کنیم. شبکه دیده‌بان برای ایجاد ارتباط با پهنای باند زیاد از رادیوها و آنتن‌های قوی استفاده می‌کند. بهتر است شبکه شرکت به این صورت انجام شود:

معماری اصلی شبکه شرکت :  شبکه مبتنی بر کابل‌کشی

 انتشار اینترنت به کاربران : از طریق اکسس پوینت

ارتباط بین شعبات شرکت : از طریق لینک وایرلس

امنیت شبکه : از طریق کارت شبکه آلفا و جیتک

همانطور که در بالا ذکر شد ، برای افزایش امنیت شبکه خود، می‌توانید قسمت لینک‌های وایرلس را توسط کارت شبکه آلفا (ALFA) و جیتک(Geetek) مورد بررسی قرار دهید. از این کارت شبکه‌ها برای جلوگیری از نفوذ هکرها استفاده می‌کنند.

هزینه راه اندازی لینک وایرلس

هزینه راه اندازی لینک وایرلس متناسب با تعداد لینک‌هایی که باید ایجاد شود محاسبه می‌شود. اگر برای هزینه راه اندازی لینک وایرلس به دنبال تخفیف عالی هستید ، کافیست تجهیزات شبکه را از شبکه دیده‌بان تهیه کنید. همکاران ما برای خرید و ثبت سفارش شما تخفیف‌های عالی در نظر می‌گیرند. اگر خرید رادیوهای شما به حد نصاب برسد ، هزینه راه اندازی لینک وایرلس شما رایگان می شود!

هزینه کابل کشی فیبرنوری مخابرات

هزینه نصب کیستون 

قیمت دکل مهاری

لیست قیمت خدمات اکتیو شبکه

تعرفه خدمات پسیو شبکه

هزینه نصب سوئیچ شبکه

هزینه راه اندازی شبکه کامپیوتری

اجرای نصب داکت کشی

تعرفه کابل کشی شبکه 

جهت اطلاع از قیمت تجهیزات شبکه و دریافت خدمات نصب و راه‌ اندازی لینک وایرلس با شبکه دیده‌بان تماس بگیرید : 20 21 9100 – 021

مراحل ثبت سفارش تعمیر تجهیزات شبکه :
  • تماس با دفتر و ارسال تجهیزات به دفتر شبکه دیده بان
  • بررسی مشکلات تجهیزات شبکه و اعلام هزینه به شما
  • در صورت تایید شما ، تعمیر انجام می شود.
  • ارسال تجهیزات در اسرع وقت
نکات مهم پروسه تعمیرات تجهیزات شبکه :
  1. مشکل و ایرادات احتمالی دستگاه را در برگه‌ای نوشته و همراه دستگاه به دفتر شبکه دیده‌بان ارسال فرمایید.
  2. نام و شماره تلفن مسئول پیگیری تجهیزات را حتما درج بفرمایید.
  3. به دلیل زیاد بودن تعداد کالاهای تعمیری ، حتما پیگیر کالای خود باشید.

شبکه دیده بان وارد کننده و ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه برند های معروف است. از جمله خدمات مجموعه حرفه ای شبکه دیده بان :

  • 48 ساعت مهلت تست
  • یک سال گارانتی
  • ارسال در اسرع وقت به تمام نقاط ایران
  • مشاوره رایگان قبل از خرید محصول
  • امکان کانفیگ و راه اندازی بعد از خرید محصول
  • تعمیر تجهیزات شبکه

جهت سفارش یا مشاوره با کارشناسان فروش با شماره های زیر تماس بگیرید :

02191002120

09128005038

سایت های شبکه دیده بان :

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”27366″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *