اخبار IT, مقالات

راهنمای خرید کارت گرافیک

راهنمای خرید کارت گرافیک

راهنمای خرید کارت گرافیک

شبکه دیده بان در این مقاله یک راهنمای کامل جهت خرید کارت گرافیک به کاربران ارائه داده است. اگر شما گیمر ، انیمیشن ساز، گرافیست ، طراح صنعتی و یا ماینر هستید که به دنبال مناسب‌ترین کارت گرافیک برای کار خود هستید و در تهیه آن به مشکل برخوردید این مقاله را از دست ندهید.

ما در این مقاله راهنمای صفر تا صد خرید کارت گرافیک را ارائه داده‌ایم و سعی کردیم به سوالات پرتکرار کاربران پیرامون کارت گرافیک پاسخ دهیم. در ادامه همراه ما باشید.کارت گرافیک یا همان GPU یک قطعه سخت‌افزاری کامپیوتر ، ابزاری ویژه‌‎ی رندر گرفتن تصاویر (پردازش و خروجی گرفتن) است. کارت گرافیک توسط دو کمپانی معروف به صورت گسترده تولید و به بازار عرضه می‌شود.

AMD و NVIDIA هر دو کمپانی‌های سازنده کارت گرافیک هستند که هر ساله کارت‌های جدید با عملکردهای فوق‌العاده را به بازار شبکه عرضه می‌کنند.

کارت گرافیک NVIDIA

کمپانی Nvidia یکی از شرکت‌های بزرگ تولید تراشه‌های کارت‌های گرافیک است. این کمپانی شهرت خود را از دستاوردهای خود در زمینه کارت‌های گرافیکی به دست آورده است. Nvidia یک شرکت آمریکایی است که علاوه بر تولید تراشه‌ کارت‌ گرافیک در زمینه‌های دیگر مانند ایستگاه‌های کاری، کامپیوترهای شخصی (PC)، Handhels و … فعالیت دارد. شرکت Nvidia همچنین تراشه‌های مجتمع (IC) برای مادربورد کامپیوتر تولید می‌کند.

کارت گرافیک AMD

AMD مخفف کلمه Advanced Micro Devices به معنای دستگاهای میکرو پیشرفته است. کارتهای گرافیکی برند AMD همیشه جزء مقرون به صرفه ترین کارتهای گرافیک محسوب شده است. محصولات اصلی شرکت AMD شامل ریزپردازنده‌ها، چیپست‌ مادربورد، پردازنده‌های Embedded و پردازنده‌های گرافیکی است.

کمپانی AMD با خرید شرکت ATI که یک تولیدکننده کارت گرافیکی بود، در سال 2006 پا به عرصه تولید کارت‌های گرافیک گذاشت.

کمپانی AMD با تولید کارت گرافیک یک رقیب جدی برای Nvidia شد. کلیه کارت گرافیک‌های موجود در بازار جزء برند AMD و یا Nvidia هستند. شرکت‌های تولید کارت گرافیک، از پردازنده‌های این شرکت‌ها استفاده کرده و به تولید یک کارت گرافیک کامل می‌پردازند.

در ادامه مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید و بیشتر بدانید

کاهش قیمت کارتهای گرافیک AMD و NVIDIA

معرفی برند کارت گرافیک XFX

ریگ ماینینگ اتریوم

کارتهای گرافیک NVIDIA  سه دسته هستند:

  • سری Quadro

سری Quadro کارت گرافیک NVIDIA بالا رده مناسب رندرهای فوق‌العاده سنگین است. برای مثال برای رندر یک انیمیشن سنگین ممکن است رندر چندین روز طول بکشد که در این حالت ما به شما کارت گرافیک NVIDIA سری Quadro را به شما پیشنهاد میکنیم. زیرا این نوع کارتهای گرافیکی دارای دقت و پایداری بالاتری هستند و عمر این کارتها نسبت به سری Geforce ، بیشتر است.

برای مثال در یک سری تکستچرها و یا سایه های خاص کارت سری Quadro دارای حداقل خطا هستند و خروجی بسیار قدرتمندی را به شما ارائه می‌دهند.

  • سری Geforce

ما این سری کارت گرافیک را به طراحانی پیشنهاد میکنیم که رندرهای سبک‌تری دارند. معمولا کارتهای Geforce دارای قیمت پایین‌تری نسبت به کارتهای سری Quadro هستند.

توجه داشته باشید سری Geforce از برند NVIDIA دارای کارتهای فوق العاده قدرتمند نیز هستند مانند Geforce lng مدل RTX2080TI که در نوع خود بدون رقیب است.

در کل برای طراحان و مدلسازان کارت‌های گرافیکی NVIDIA مناسب است زیرا با اکثر نرم افزارهای گرافیکی سازگار هستند.

البته شما طراح عزیز اگر با نرم افزار خاصی کار میکنید حتما باید کانفیگ مناسب با آن نرم افزار را بدانید . چرا که برخی از نرم افزارها CPU محور هستند که علاوه بر انتخاب کارت گرافیک ماسب باید پردازنده متناسب با آن نرم افزار را تهیه کنید . علاوه بر این باید بدانید این نرم افزار به کارت گرافیک جدید یا قدرتمند نیاز دارد یا خیر… و به این ترتیب خیلی راحت تر می‌توانید کارت گرافیک مناسب خود را انتخاب و تهیه کنید.

  • سری TITAN

کارت گرافیک‌های سری TITAN نیز کارت گرافیک‌های بسیار قدرتمندی هستند. این کارتهای گرافیک‌ بیشتر در سرورها استفاده می‌شوند. برای مثال کارت گرافیک TITAN RTX دارای RAM با ظرفیت 24 گیگابایت است. این حجم از حافظه RAM برای استفاده در یک سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت این سری کارتها از کارتهای سری Geforce بیشتر و از کارت گرافیک‌های سری Quadro کمتر است.

در ادامه مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک با شبکه دیده بان همراه باشید.

سری کارت‌های گرافیکی Geforce نیز دارای دو دسته هستند :

  • Geforce GTX
  • Geforce RTX

سری 20 کارت گرافیک‌های NVIDIA متعلق به مدل‌های تحت عنوان RTX و کارت گرافیک‌های سری 16 نیز تحت عنوان GTX در بازار عرضه می‌شوند.

  • GTX

سری GTX نسبت به RTX قدیمی‌تر هستند و قدرت کارت‌های سری RTX نسب به GTX بیشتر است. آخرین سری GTX 16 از GTX 1650 ، GTX 1660 ، GTX 1660Ti و نمونه‌های برتر آن تشکیل شده است. این‌ها بر اساس معماری تورینگ ساخته شده اند و در سال 2019 معرفی شدند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

  • RTX

مدل جدید کارتهای گرافیکی Geforce عبارتند از RTX ، این کارت‌ها از فناوری RayTracing پشتیبانی می‌کند. این فناوری دارای هسته های قدرتمند جدید سری 20 است که مدل‌های سری 16 فاقد آن هستند. این هسته‌ها تقویت کننده هوش مصنوعی هستند، قابلیتی که کیفیت رندر RayTracing و همچنین Deep learning را بهتر می‌کند.

اولین بار کارتهای RTX در سال 2018 معرفی شدند و از معماری تورینگ استفاده می‌کنند. کارت های RTX شامل RTX 2060 ، RTX 2070 ، RTX 2080 ، RTX 2080Ti و Super مشابه 2060 و 2070 هستند

تفاوت کارتهای دارای RTX و فاقد RTX را میتوانید در رفله‌ی نوری در تصاویر زیر که از یک بازی استخراج شده است مشاهده کنید.

آشنایی با نامگذاری کارت‌های گرافیک AMD :

نام کارتهای AMD از سم چپ خوانده می‌شود. AMD از سری Radeon RX 5700 به بعد، استراتژی جدیدی برای نام‌گذاری محصولات خود پیاده‌سازی کرده است. RX 5700 XT و RX 5700 دو کارت گرافیک اول هستند که از طرح جدید نام‌گذاری پیروی کرده‌اند. ما در این قسمت مقاله شبکه دیده بان به بررسی جدیدترین شیوه نام‌گذاری کارتهای گرافیک کمپانی AMD می‌پردازیم. این طرح نام‌گذاری بعد از ذکر نام AMD با اسم برند زیر مجموعه آن که Radeon است شروع می‌شود. این نام‌گذاری کارت گرافیک‌ AMD با ذکر پیشوند (Prefix) RX نیز همراه است.

در ادامه نام برند و پیشوند به قسمت عددی می‌رسیم که از سه بخش تشکیل شده است. عدد اول در این بخش نمایانگر نسل چیپست پردازنده گرافیکی است که هم اکنون در نسل پنجم از پردازنده‌های گرافیکی Radeon هستیم.

عدد بعدی نمایانگر سطح عملکرد پردازنده است که بسته به نیاز شما می‌تواند متفاوت باشد. این عدد ارقامی بین 4 تا 9 است.

در ادامه مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک با شبکه دیده بان همراه باشید.

معانی این ارقام به ترتیب عبارتند از :

  • 50 : پایین رده (Entry-Level)
  • 60 : میان رده (Mid-range) مناسب برای 1080p
  • 70 : بالا رده (High-end) مناسب برای 1440p
  • 80 : حرفه‌ای (Enthusiasts) مناسب برای 2160p

در انتهای نام برخی کارت‌های گرافیک AMD اختصار XT نشاندهنده قدرت بالاتر کارت گرافیک است. برای مثال RX 5700 XT دارای عملکرد بهتر و سرعت کلاک بالاتر نسبت به مدل RX 5700 است.

برای مثال RX 5700 ، اختصار RX نشاندهنده AMD بودن کارت گرافیک ، نسل کارت گرافیکی 5 کارت بالا رده (High-end) 7 می‌باشد.

آشنایی با نامگذاری کارت‌های گرافیک NVIDIA :

نام کارتهای NVIDIA از سم چپ خواهنده می‌شود. بعد از ذکر نام NVIDIA با اسم برند زیر مجموعه آن که Geforce ، Quadro یا TITAN است شروع می‌شود. این نام‌گذاری کارت گرافیک‌ NVIDIA با ذکر پیشوند GTX  یا RTX نیز همراه است.

در ادامه نام برند و پیشوند به قسمت عددی می‌رسیم که از سه بخش تشکیل شده است. عدد اول در این بخش نمایانگر نسل چیپست پردازنده گرافیکی است.

عدد بعدی نمایانگر سطح عملکرد پردازنده است که بسته به نیاز شما می‌تواند متفاوت باشد. این عدد ارقام 50 ، 60، 70، 80 است.

معانی این ارقام به ترتیب عبارتند از :

  • 4 : Basic
  • 5 و 6 : میان رده (Mid-range) مناسب برای ۱۰۸۰p
  • 7 و 8 : بالا رده (High-end) مناسب برای ۱۴۴۰p
  • 9 : حرفه‌ای (Enthusiasts) مناسب برای ۲۱۶۰p

در انتهای نام برخی کارت‌های گرافیک اختصار ti و oc نشاندهنده عملکرد بهتر و سرعت کلاک بالاتر کارت گرافیک است. برای مثال GTX 1050 ti دارای قدرت بالاتری نسبت به مدل GTX 1050 است.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]برای درک بهتر نام کارت‌های گرافیکی یک مثال می‌زنیم. به نام کارت گرافیکی NVIDIA GTX 970  دقت کنید.

NVIDIA : برند کارت گرافیک

GTX : سری کارت گرافیک

970 : 9 نشانگر سری و 70 مدل کارت گرافیکی

مثال دیگر : NVIDIA GTX 1070

NVIDIA : برند کارت گرافیک

GTX : سری کارت گرافیک

1070 : 10 نشانگر سری و 70 مدل کارت گرافیکی

در ادامه مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک با شبکه دیده بان همراه باشید.

خود را بیازمایید :

حالا نوبت شما است که این پارت نامبرها را ببینید و تحلیل کنید

  • GTX 1080Ti
  • RTX 2080
  • RX 580

[/vc_message][vc_column_text]

نکات طلایی هنگام خرید کارت گرافیک

در این بخش به بررسی مهم‌ترین نکات هنگام خرید کارت گرافیک می‌پردازیم که حتما باید به آن توجه داشته باشید:

1- ابتدا نوع کاربری خود را مشخص کنید ؟! گیمر یا گرافیست و مدلساز؟

پس از اینکه نوع کاربری خود را تعیین کردید، حالا باید پارامترهای کلیدی که هر کاربر هنگام تهیه کارت گرافیک باید به آن توجه داشته باشد را بشناسید.

[/vc_column_text][vc_column_text]

پارامترهایی که گیمرها هنگام تهیه کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشند

1- AMD یا NVIDIA

برای گیمرها هر دو این کارت‌ها مناسب هستند . توجه داشته باشید کارت‌های گرافیکی AMD معمولاً مقرون به صرفه تر از NVIDIA هستند. ازین رو پیشنهاد ما به گیمرهای عزیز استفاده از کارت‌های گرافیک AMD است.

2- حافظه VRAM کارت گرافیک

گیمرها حتما باید به این پارامتر توجه داشته باشند. حافظه VRAM در کارت‌های گرافیک از 1G تا 24G متغیر هستند.

گیمر عزیز برای اینکه بدانید چه کارت گرافیکی با چه ظرفیت RAM نیاز دارید باید یدانید با چه رزلوشنی قصد بازی دارید.  برای مثال اگر مانیتور شما 1080 Full HD است باید بگوییم شما اکثر بازی‌ها (نزدیک به 90%) را می‌توانید با کارت گرافیکی 4G اجرا کنید. اما اگر مانیتور شما حرفه‌ای است برای مثال یک مانیتور 4K دارید ، ازین رو که رزلوشن بسیار بالاتری دارد شما نیاز به کارت گرافیکی با RAM حداقل 8G احتیاج دارید. در غیر اینصورت ممکن است کارت گرافیک سرعت و فریم ریت خوبی به شما دهد اما حجم VRAM آن پر می‌شود و سبب بیرون پریدن از بازی شود.

شاید هنگام تهیه کارت گرافیک به شما کارت گرافیکی معرفی کنند که ظرفیت VRAM آن 4G است و تا 12G حافظه Share دارد . این یعنی 12G از حافظه RAM خود سیستم کامپیوتر استفاده می‌کند. که غالباً سرعت پایین‌تری نسبت به یک کارت گرفیک با DRAM ظرفیت 12G ارائه می‌دهد. (برای مثال کارت گرافیک 1050ti با ظرفیت 4G ظرفیت تا 8G حافظه Share دارد، که 8G از RAM سیستم استفاده می‌کند)

پارامترهایی که مدلسازان و گرافیست‌ها هنگام تهیه کارت گرافیک باید مدنظر داشته باشند

1- AMD یا NVIDIA

برای طراحان و مدلسازان کارت‌های NVIDIA مناسب‌تر است.

زیرا نرم‌افزارهای گرافیکی مانند مایا و یا پلاگین‌های مختلف در نرم‌افزارهای گرافیکی مانند افترافکت با کارت گرافیک NVIDIA سازگار هستند و کمتر ممکن است در حین کار با ارور خاصی مواجه شوید. برخی از نرم‌افزارهای گرافیکی هم کلا با کارتهای AMD سازگار نیستند و اجرا نمی‌شوند.

پس ما به طراحان و مدلسازان عزیز کارت گرافیکی NVIDIA را پیشنهاد می‌کنیم.

2- حافظه VRAM کارت گرافیک

گیمرها حتما باید به این پارامتر توجه داشته باشند. حافظه VRAM در کارت‌های گرافیک از 1G تا 24G متغیر هستند.

گیمر عزیز برای اینکه بدانید چه کارت گرافیکی با چه ظرفیت RAM نیاز دارید باید یدانید با چه رزلوشنی قصد بازی دارید.  برای مثال اگر مانیتور شما 1080 Full HD است باید بگوییم شما اکثر بازی‌ها (نزدیک به 90%) را می‌توانید با کارت گرافیکی 4G اجرا کنید. اما اگر مانیتور شما حرفه‌ای است برای مثال یک مانیتور 4K دارید ، ازین رو که رزلوشن بسیار بالاتری دارد شما نیاز به کارت گرافیکی با RAM حداقل 8G احتیاج دارید. در غیر اینصورت ممکن است کارت گرافیک سرعت و فریم ریت خوبی به شما دهد اما حجم VRAM آن پر می‌شود و سبب بیرون پریدن از بازی شود.

شاید هنگام تهیه کارت گرافیک به شما کارت گرافیکی معرفی کنند که ظرفیت VRAM آن 4G است و تا 12G حافظه Share دارد . این یعنی 12G از حافظه RAM خود سیستم کامپیوتر استفاده می‌کند. که غالباً سرعت پایین‌تری نسبت به یک کارت گرفیک با DRAM ظرفیت 12G ارائه می‌دهد. (برای مثال کارت گرافیک 1050ti با ظرفیت 4G ظرفیت تا 8G حافظه Share دارد، که 8G از RAM سیستم استفاده می‌کند)

در ادامه مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک با شبکه دیده بان همراه باشید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

نکات مهم نهایی

  1. نوع کاربری خود را مشخص کنید
  2. حافظه VRAM را بسته به نیاز خود شناسایی کنید
  3. کارت گرافیک چند بیت است (64 بیت، 128 و 256 بیت که کارت گرافیک 256 بیت به مراتب دارای قدرت و سرعت انتقال بالاتری است و به همین ترتیب کارت 128 بیت دارای قدرت و سرعت انتقال بالاتری نسبت به کارت 64 بیت است)
  4. پورت‌های خروجی کارت گرافیک را بررسی کنید تا متوجه ورودی و خروجی و تعداد نمایشگری که ساپورت می‌کند ، شوید.
  5. سرعت کلاک را حتماً بررسی کنید. هرچه سرعت کلاک کارت گرافیک بالاتر باشد، قطعاً سرعت و قدرت کارت گرافیک بالاتر است.

بین تهیه دو کارت گرافیک مردد هستید ؟

برای مثال شما بعد از تحقیقات لازم در نهایت به دو کارت گرافیک رسیدید. یک کارت گرافیک از برند NVIDIA مدل GTX 1050 ti و دیگری کارت گرافیک از برند AMD مدل RX 590 انتخاب نهایی شما است که بین این دو کارت گرافیک مردد هستید.

راه حل بسیار کاربردی و نتیجه بخش :

وارد سایت www.userbenchmark.com شوید و وارد قسمت COMPARE شوید و مانند تصویر پارت نامبر کارتهای گرافیک را وارد کنید و براحتی آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

این سایت یک سایت جامع و در دسترس است که می‌توانید از آن برای مقایسه اکثر سخت‌افزارها استفاده کنید.

اگر شما ماینر هستید و به روش GPU توسط کارت گرافیکی و سخت‌افزارهای خاص اقدام به استخراج رمزارزهایی مانند اتریوم ، بیم ، مونرو و … می‌کنید در ادامه با ما همراه باشید تا چند نمونه کارت گرافیک فوق العاده قدرتمند از برند XFX را به شما معرفی کنیم.

XFX ساخت کشور کالیفرنیا است که به جامعه جهانی بازی‌های PC متعهد است. XFX با داشتن پیشرفته‌ترین امکانات تولید ، یکی از پیشروان جهان در زمینه طراحی، ساخت و بازاریابی کارت‌های گرافیک PC Radeon گیمینگ ، واحدهای منبع تغذیه و لوازم جانبی گیمینگ با عملکرد قدرتمند است

پیشنهاد ما به ماینرها کارت گرافیک قدرتمند برند XFX است.

کارت گرافیک RX-67XTYTBDP XFX

این کارت مجهز به نسل جدید معماری AMD RDNA 2 و 40 واحد محاسباتی پیشرفته ، حافظه پنهان AMD  Infinity Cache و 12 گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 است. شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی ساعت‌ها مشغول بازی باشید یا رمزارز استخراج کنید . این کارت با توجه به سبک و 3 فن قدرتمند ، خنک و بدون صدا می‌ماند.

جهت آشنایی بیشتر با این محصول ، وارد این لینک شوید.

حتما بخوانید >> انواع شبکه‌های کامپیوتری

کارت گرافیک RX-570P4DFD6 XFX

کارت گرافیک RX-570P4DFD6 XFX مجهز به نسل چهارم معماری Graphics Core Next (GCN) و 8 گیگابایت حافظه اختصاصی DDR5 است. با توجه به سبک و 2 فن قدرتمند این کارت ، خنک و بدون صدا می‌ماند و شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی ساعت‌ها مشغول بازی باشید یا رمزارز استخراج کنید. این کارت از معماری انقلابی Polaris پشتیبانی می‌کند.

جهت آشنایی بیشتر با این محصول ، وارد این لینک شوید.

کارت گرافیک RX-580A8DFR6 XFX

کارت گرافیک RX-580A8DFR6 XFX مجهز به نسل چهارم معماری Graphics Core Next (GCN) و 8 گیگابایت حافظه اختصاصی DDR5 استو برای گیمرها و ماینرها مناسب می‌باشد. با توجه به سبک و 2 فن قدرتمند این کارت خنک می‌ماند و بدون صدا کار می‌کند و شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی ساعت‌ها مشغول بازی باشید یا رمزارز استخراج کنید.

جهت آشنایی بیشتر با این محصول ، وارد این لینک شوید.

کارت گرافیک RX-56XT6OFFR XFX

کارت گرافیک RX56XT6OFFR XFX با توجه به سبک و 2 فن قدرتمند 100 میلیمتری RAW II ، خنک و بدون صدا می‌ماند و به شما امکان می‌دهد ساعت‌های زیاد بطور مداوم از آن استفاده کنید بدون اینکه برای کارت گرافیکی و سیستم شما مشکلی به وجود بیاید.

جهت آشنایی بیشتر با این محصول ، وارد این لینک شوید.

شرکت شبکه دیده بان واردکننده و ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه در برندهای مختلف است. شما می‌توانید بدون واسطه و به طور مستقیم خرید خود را از شبکه دیده بان انجام دهید.

قیمت رقابتی:

شما می‌توانید کارت گرافیک برند XFX و سایر تجهیزات شبکه را با قیمت رقابتی از شرکت شبکه دیده‌بان تهیه کنید ، ضمن اینکه شرکت شبکه دیده‌بان **توجه به نیازهای مشتریان در جهت پاسخگویی مؤثر به نیازها و رفع آنها در کوتاهترین زمان، جلب رضایت و خشنودی ایشان** را سرلوحه کار خود قرار داده و با  کارشناسان مجرب در زمینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش، سعی در ارائه بهترین سرویس به مشتریان خود را دارد.

امیدواریم با خواندن مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک به پاسخ پرسش‌های خود رسیده باشید و بتوانید بهترین کارت گرافیک را متناسب با نیاز خود تهیه کنید. چنانچه پرسشی ذهن شما را مشغول کرده است که در این مقاله پاسخ آن را نیافتید ، می‌توانید در قسمت نظرات سوال خود را مطرح کنید تا متخصصین شبکه دیده بان پاسخ شما را بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *