اخبار IT, مقالات

WISP یا خدمات اینترنت روستایی چیست؟

WISP یا خدمات اینترنت روستایی چیست؟

WISP یا خدمات اینترنت روستایی چیست؟

اگر اسم WISP به گوشتان خورده باشد حتما از خودتان پرسیدید که این ویزگی چیست و چه کار می‌کند؟ ما در این مطلب قصد داریم به طور مختصر برای شما توضیح دهیم که WISP چیست و چه مزایایی دارد. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

WISP چیست؟

ارائه دهنده خدمات اینترنت بی‌سیم یا به اصطلاح WISP یک نوع رساننده خدمات اینترنتی است. در واقع به هر شرکتی که از هر گونه استاندارد و تکنولوژی بی‌سیم استفاده کند WISP می‌گویند.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت ارائه دهنده خدمات اینترنت بی‌سیم WISP یک ارئه دهنده خدمات اینترنتی ISP است که به مشترکین اجازه می‌دهد با استفاده از اتصالات وایرلس، مانند WiFi به یک سرور در نقاط دسترسی تعیین شده متصل شوند. این نوع ISP‌ها خدمات پهنای باند را ارائه می‌دهند و به رایانه‌های مشترک که ایستگاه نیز نامیده می‌شوند، اجازه می‌دهند در هر نقطه در محدوده پوشش ارائه شده توسط آنتن سرور به اینترنت وب دسترسی داشته باشند. این منطقه معمولا فضایی با شعاع چند کیلومتر را در بر می‌گیرد.

WISP یا خدمات اینترنت روستایی چیست؟

چرا WISP را به عنوان خدمات اینترنت روستایی می‌شناسند؟

از آنجایی که خدمات WISP بیشتر بر روی برد و پوشش‌دهی بالای یک منطقه تاکید دارد آن را به عنوان یک سرویس اینترنت بی‌سیم که اغلب برای روستاها و مناطق دور افتاده ارائه می‌شود نیز می‌شناسند. در این نوع اینترنت، تجهیزات ارتباطی توسط شرکت تامین کننده در روستاها نصب و شما از طریق یک روتر به صورت بی‌سیم به اینترنت متصل خواهید شد. از مزایای این نوع اینترنت می‌توان به خلوت بودن پهنای باند و سرعت بالای آن اشاره کرد از طرفی، دیگر نیازی به هزینه بالای کابل کشی نبوده و به صورت بی‌سیم اینترنت را ارائه می کند.

انواع توپولوژی WISP

ساده ترین توپولوژی WISP یک مجموعه خدمات پایه BSS است که از یک سرور و ایستگاه‌های متعدد تشکیل شده است که همگی از طریق بی‌سیم به آن سرور مرتبط هستند. شبکه‌های پیچیده تر WISP از توپولوژی مجموعه خدمات توسعه یافته ESS استفاده می‌کنند که شامل دو یا چند BSS و ESS هستند که توسط مشخصات IEEE 802.11b پشتیبانی می‌شوند.

یکی از نمونه‌های WISP خدمات تلفن همراه T-Mobile در کشور آلمان است که دسترسی به کاربران لپ‌تاپ بی‌سیم را در بیش از 2000 کافه استارباکس فراهم می‌کند.

اتصال مقرون به صرفه

ارائه دهندگان خدمات بی‌سیم ثابت WISP پهنای باند قابل اعتماد و مقرون به صرفه‌ای را به مشتریان در مکان‌های ثابت مانند خانه‌ها، مشاغل و مدارس ارائه می‌دهند. بی‌سیم ثابت، سریع ترین بخش در حال رشد صنعت پهنای باند است که به استقرار مقرون به صرفه، نوآوری سریع در فناوری و  انتقال پیوسته در حال تکامل از جمله فیبر نوری شناخته می‌شود. از آنجایی که خدمات WISP بیشتر یک نوع روش کارآمد برای مناطق دور افتاده و یا روستایی به حساب می‌آید، علاوه بر پهنای باند فوق العاده خلوت در هزینه‌هایی مانند زمان و بودجه صرفه جویی می‌کند زیرا دیگر به پروسه پرهزینه کابل کشی نیازی نیست.

WISP یا خدمات اینترنت روستایی چیست؟

 

ارائه دهنده خدمات WISP معمولا چه کسانی هستند؟

همانطور که می‌دانید اکثر شبکه‌ها را می‌توان یک شبه و با هزینه بسیار کمتری نسبت به فناوری‌های ماهواره‌ای و یا سیمی پی‌ریزی کرد و بعد ارتقاء داد. از همین رو WISP‌ها متحدان قدرتمندی در بستن شکاف دیجیتالی، ارائه خدمات به سخت ترین مناطق روستایی و ارائه کننده جایگیزین‌های مقرون به صرفه برای مشتریان شهری هستند که دسترسی به آنها وجود ندارد.

همچنین اکثر WISP‌ها کسب و کارهای کوچک و متوسطی هستند که توسط کارآفرینان رهبری و اداره می‌شوند. اکثر این رهبران شبکه‌های خود را با سرمایه خصوصی و در معرض خطر ساخته‌اند و بدون یارانه دولتی و یا حمایت، جزء شرکت‌های سود آور و رو به رشد به حساب می‌آیند.

کلام آخر

WISP مخفف جمله Wireless Internet Sevice Provider به معنی ارائه دهنده خدمات اینترنت است. در این نوع اینترنت ISP نوعی اتصال دور برد با پوشش دهی بالا را به کلاینت ها عرضه می‌کند. همچنین فرکانس 60 گیگاهرتز با پهنای باند بسیار خلوت را به کاربران ارائه می‌دهد که پیکربندی آن بسیار کم هزینه و به صرفه تر نسبت به کابل کشی بوده و عموما برای مناطق روستایی و یا در برخی مواقع شهری کاربرد دارد.

WISP یا خدمات اینترنت روستایی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *