اخبار IT, مقالات

تورنت چیست و چه کاربردی دارد

تورنت چیست و چه کاربردی دارد

تورنت (Torrent) چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله قصد داریم در رابطه با شبکه تورنت، برخی از سایت‌های محبوب دانلود تورنت و نحوه استفاده ایمن از آن با شما صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید بدانید تورنت چیست، نحوه دانلود از آن به چه صورت است و یا اینکه به دنبال یک سایت تورنت برای تبادل قانونی فایل با سایر کاربران هستید؟ این مطلب برای شما نوشته شده است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تورنت چیست؟

در واقع تورنت به فایل هایی می‌گویند که اطلاعات فایل درخواستی شما را در خود جای داده است. به عبارتی دیگر فرض کنید قصد دانلود فایل اوبونتو را دارید، فایل تورنت آن حاوی اطلاعات و یا فولدرهایی است که شما برای دانلود ابونتو به آن‌ها نیاز دارید. فایل تورنت همچنین اطلاعاتی در رابطه با محل دریافت فایل مورد نظر شما و فولدرهای مرتبط را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نحوه کارکرد تورنت

زمانی که یک صفحه وب یا فایل را از طریق اینترنت دانلود می‌کنید دستگاه شما به وب سرور متصل می‌شود و به طور مستقیم اطلاعات را از سرور مربوطه دانلود می‌کند. در بیشتر مواقع، ترافیک وب به همین ترتیب مبادله می‌شود. از همین رو سرعت دانلود بالا رفته و همه کاربران این امکان را دارند تا پهنای باند آپلود خود را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. همین امر منجر می‌شود تا پهنای باند مصرف نشده به منظور ارتقای سرعت دانلود بین تمامی کاربران به اشتراک قرار گیرد. همچنین افراد می‌توانند از بیت تورنت برای توزیع فایل‌های سنگین برای تعداد افراد بیشتری نیز استفاده کنند و از همین طریق هیچ هزینه ای برای پهنای باند میزبانی وب پرداخت نکنند.

بیت تورنت (Bittorrent) :

بیت تورنت یک پروتکل P2P (همتا به همتا) است که به وسیله آن دستگاه‌های موجود در مجموعه بیت تورنت، یعنی دستگاه‌هایی که از تورنت‌های یکسانی استفاده می‌کنند به مبادله اطلاعات بین یکدیگر می‌پردازند و از همه مهم تر اینکه بدون نیاز به یک سرور مرکزی این کار را انجام می‌دهند.

به عبارتی دیگر سایت‌های تورنت منابعی از فایل‌های چند کیلو بایتی تورنت هستند. که شخص می‌تواند با جستوجو در این سایت‌ها فایل مورد نظر خود را پیدا و تورنت فایل را دانلود کند. با این توصیف واضح است که تعداد فایل‌های تورنت به ملیون‌ها عدد می‌رسد و به همین دلیل نیاز است تا محلی برای ذخیره و همچنین جستجو با دسته بندی‌های مشخص برای آنها وجود داشته باشد. در این بین سایت های بسیاری وجود دارند که فایل های کم حجم تورنت را در خود جای داده اند در ادامه برخی از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

نحوه استفاده از تورنت :

شما برای استفاده از تورنت نیاز به یک نرم افزار دارید که این نرم افزار در حقیقت چیزی نیست جز یک کلاینت از سایت تورنت، نرم افزارهایی همچون BitTorrent ، uTorrent ، ObitTorrent و غیر.

بعد از نصب نرم افزار تنها کاری که باید انجام دهید این است که دنبال فایل مورد نظر خود در شبکه تورنت بگردید. این کار می‌تواند از طریق موتور جستوجو گوگل نیز انجام شود. فقط باید پسوند Torrent را به انتهای کلمه مورد نظر خود اضافه کنید. از طرفی بعضی از این نرم افزارها از جمله QBitTorrent، خود مجهز به موتور جستوجوی درون شبکه هستند که کار شما را بسیار ساده می‌کند. در آخر هم پس از یافتن فایل مورد نظر که پسوند torrent دارد کافی است روی آن دو بار کلیک کنید تا Client به صورت خودکار اجرا شده و پس از بررسی اطلاعات فایل ، آن را دانلود کند. یادتان باشد بعد از دانلود و باز کردن فایل، کلاینت را نبندید تا به عنوان سید برای دیگر دانلود کنندگان عمل کنید.

تورنت چیست و چه کاربردی دارد

 

نحوه دانلود تورنت‌ها به صورت ایمن

اتصال به VPN

نصب VPN مهم است زیرا ترافیک داده شما را رمزگذاری می‌کند و اطمینان می‌دهد که آدرس IP شما برای دیگران قابل مشاهده نیست. به این معنی که سابقه دانلود شما دیگر نمی‌تواند به شما به عنوان یک شخص مرتبط شود. این موضوع به شما امکان می‌دهد تورنت‌ها را با امنیت بیشتری و به صورت ناشناس دانلود کنید. هرچند ISP شما ممکن است برخی از سایت‌های تورنت مورد علاقه شما را مسدود کند و یا بر روی تورنت‌هایی که دانلود می‌کنید نظارت داشته باشد. یک VPN به شما کمک می‌کند به هر سایت تورنتی که می خواهید دسترسی پیدا کنید. و همچنین هنگام تورنت کردن شما را ایمن نگه می‌دارد.

آنتی ویروس خوب بگیرید

در حال حاضر آنتی ویروس schild بر روی لپ تاپ نسبت به گذشته مشکلات کمتری دارد، با این حال فایل های نا امنی در سایت‌های تورنت در گردش هستند. در صورت امکان همیشه آپلود کننده‌های قابل اعتماد و با شهرت خوبی را انتخاب کنید تا ابتلا به ویروس از طریق یک فایل تورنت بسیار کمتر باشد. از طرفی مطمئن شوید که یک آنتی ویروس خوب نصب کرده‌اید.

معرفی برخی از بهترین سایت های تورنت در 2023

با رعایت موارد بالا حالا می‌توانید بروید سراغ دانلود فایل تورنت مورد نظر خود در زیر تعدادی از بهترین سایت های تورنت که در سال 2023 هنوز فعال هستند را به شما معرفی می‌کنیم:

1.Pirate Bay

بدون شک Pirate Bay در صدر سایت‌های امن تورنت قرار دارد. این سایت به سختی تبلیغات را نمایش می‌دهد و دارای یک جامعه بزرگ و فعال است. این سایت تمام آپلود کننده‌ها را از فیلتر عبور داده و تایید می‌کند بنابراین هیچ مانعی برای معرفی کردن آن نداریم. در این سایت جامعه بزرگی در حال فعالیت هستند از همین رو کاربران می‌توانند مشخص کنند که کدام تورنت امن است.

تورنت چیست و چه کاربردی دارد

2.RARBG

یک سایت تورنت خوب با جامعه فعال، RARBG طیف گسترده‌ای از تورنت‌ها را ارائه می‌دهد و دارای یک جامعه فعال از Seeder‌ها می‌باشد. این سایت تورنت‌هایی با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد و حدود 40 میلیون بازدید کننده در ماه دارد. داشتن یک کتابخانه خوب و جدیدترین تورنت‌ها از مزایای این سایت است. این سایت برخلاف Pirate Bay تبلیغات را نمایش می‌دهد پس هنگام انتخاب به این نکته نیز دقت کنید.

تورنت چیست و چه کاربردی دارد

3. سایت 1337X

این سایت بیشتر برای تورنت های فیلم و سریال کاربرد دارد، برخی از افراد نیز از این سایت برای جستوجوی تورنت های بازی استفاده می کنند. با این حال تحقیقات ما نشان می دهد که RARBG و  Pirate Bay چیزهای بیشتری برای ارائه در این دسته دارند، مخصوصاً وقتی صحبت از عناوین قدیمی‌تر می‌شود. این سایت حدود 53 میلیون بازدید کننده در ماه دارد. این موضوع تا حدی به خاطر سرعت دانلود 3 الی 4 مگابایت بر ثانیه آن است. از طرفی می توان گفت تقریبا هیچگونه تبلیغی در سایت وجود ندارد.

تورنت چیست و چه کاربردی دارد

4.Torrentz2

بهترین سایت تورنت برای تورنت‌های موسیقی قدیمی، torrentz2 سایت چندان بزرگی نیست و 10 الی 20 میلیون کاربر در ماه دارد. با همه این‌ها یک سایت جامع برای یافتن موسیقی‌های خوب است. از طرفی این سایت دارای بزرگترین کتابخانه موسیقی در بین سایر سایت‌های تورنت عمومی است. سرعت دانلود این سایت نیز بین 1 الی 3 مگابایت در ثانیه می باشد.همچنین تبلیغات زیادی که نمایش داده می‌شوند کاملا آزار دهنده هستند.

تورنت چیست و چه کاربردی دارد
کلام آخر

همانطور که خواندید شبکه تورنت یک روش مناسب و غیر متمرکز (Peer to peer) برای اشتراک گذاری فایل‌های گوناگون از جمله فیلم، موسیقی، برنامه و غیره است. شما همچنین می‌توانید از بیت تورنت برای کمتر شدن فشار روی سرورهای دانلود و یا اشتراک گذاری فایل‌های سنگین با حجم بالا بین تعداد زیادی از کاربران استفاده کنید. ما در این مقاله سعی کردیم مفاهیم مربوط به تورنت و بیت تورنت و نحوه استفاده صحیح آن را به شما آموزش دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد برای خواندن مطالب بیشتر شبکه دیده بان را دنبال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *