اخبار IT, مقالات

رفع فیلترینگ با اینترنت ماهواره‌ای

رفع فیلترینگ با اینترنت ماهواره‌ای

رفع فیلترینگ با اینترنت ماهواره‌ای

در این مقاله ما قصد داریم در مورد رفع فیلترینگ با اینترنت ماهواره ای صحبت کنیم. آیا با اینترنت ماهواره‌ای می‌شود فیلترینگ دور زد! آیا تلفن‌های عادی هم می‌توانند از اینترنت استفاده کنند؟ آیا گوشی موبایل از این فناوری پشتیبانی می‌کند؟ با ما همراه باشید تا در مورد صحت این موضوع و نحوه‌ی کارکرد آن صحبت کنیم.

اینترنت ماهواره‌ای

در ابتدا باید بدانیم اینترنت ماهواره‌ای چیست و نحوه‌ی استفاده آن چگونه است. اینترنت ماهواره‌ای یک نوع اتصال بدون سیم می‌باشد. که دارای ۳ عدد دیش ماهواره است.

  1. 1 عدد دیش به عنوان ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی یا ISP می‌باشد.
  2. 1 عدد دیش در فضا مستقر است.
  3. 1 عدد دیش که به تجهیزات شما متصل است.

همچنین به علاوه‌ بر دیش ماهواره، شما به موارد دیگری نیز نیاز دارید. از جمله یک مودم و کابل‌های برای برقراری ارتباط میان دیش ماهواره و مودم در منزل احتیاج هست.

شرکتی به نام space موبایل در دنیا اخیرا ماهواره‌ای به نام Blue walker 3 به هوا پرتاب کرده است. و ادعا داشته که با این ماهواره به آسمان تمام دنیا قادر به داشتن اینترنت رایگان می‌باشد. که البته شرط ابتدایی آن داشتن گوشی یا دستگاهی است که قادر به گرفتن فرکانس‌های ارسال از فضا را داشته باشد. یعنی قرار بر آن بود که گوشی google pixel 8 به بازار ارائه شود. که این گوشی قادر باشد حتی بدون سیم‌کارت به اینترنت ماهوارهای متصل شود. و گوشی همراه دارای اینترنت شود.

البته این اتفاق چند وقت پیش مورد آزمایش قرار گرفت. در واقع یک نوع ارتباط اینترنت ماهواره‌ای به صورت تماس تصویری از طریق موبایل S22 اولترا بین تگزاس و ژاپن اتفاق افتاد.

اینترنت ماهواره‌ای Blue walker 3 از تمام گوشی‌های که از شبکه 4G و LET استفاده می‌کند پشتیبانی کرده و امکانات خود را بدون نیاز تغییر سخت افزاری یا اضافه کردن نرم افزاری در اختیار دستگاه می‌گذارد.

البته باید در نظر داشته باشیم که برقرار کردن ارتباط ماهواره‌ای با Blue walker 3 یک مشکلی هم دارد.

و آن هم در سطح مقطع این ماهواره است. یعنی به دلیل داشتن سطح مقطعی با 64 کیلومتر مربع به یک  مشکل تقریبا دردساز تبدیل شده است. داشتن همچین سطح مقطعی باعث می‌شود. که این ماهواره انعکاس زیادی از نور خورشید را بازتاب کند. که این خود باعث آلودگی نوری می‌شود. البته باید در نظر داشته باشیم که این سطح مقطع، نمونه آزمایشی این ماهواره بوده. و در نمونه واقعی آن به احتمال زیاد سطح مقطع افزایش پیدا می‌کند. که این خود باعث آلودگی نوری بیشتری می‌شود.

برای برقراری ارتباط ماهوره‌ای باید روی مدار کره زمین یک منظومه از ماهواره‌‌ها قرار داشته باشد. که این امر باعث ایجاد آلودگی فرکانسی در سطح زمین می‌شود.

حالا سوالی که وجود دارد این است آیا گوشی‌ها قادر به پشتیبانی از اینترنت ماهواره‌ای هستند یا خیر؟

همان‌طور که گوگل اعلام کرده بود که در نسخه آندروید 14 که امسال به بازار ارائه می‌شود. قرار است از این امکان یعنی ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی کند. ولی تا به الان که نسخه بتا آن آمده است خبری از این موضوع نیست. اما با تمام این موضوعات قرار است به زودی شاهد این باشیم. که نسخه‌های آندروید قابلیت پشتیبانی از این نوع ارتباط ماهواره‌ای را داشته باشد.

البته باید به این نکته توجه داشته باشیم. دسترسی به اینترنت و امکان تماس چه به صورت صوتی و یا تصویری موضوع اصلی و یا همان قابلیتی که در مورد آن بحث شده، نیست.

بلکه امکان ارسال پیام اضطراری SOS است.

توجه:

آیفون 14 و 15 قابلیت ارسال پیام SOS را دارند. به همین دلیل است که در ایران ریجستر نمی‌شوند.

فواید داشتن این قابلیت و ارسال پیام SOS چیست؟

گاهی اوقات در موقعیتی قرار می‌گیرید که موبایلتان آنتن نمی‌دهد. در این زمان شما می‌توانید با فیچر یک پیام ارسال کنید.

البته برای استفاده از فیچر، ابتدا شما به یک چیپست نیاز دارید. که روی موبایلتان نصب باشد. که این قابلیت را آیفون 14 و 15 دارد. همچنین گوشی‌های google pixel 7/8 نیز دارند. و حالا قرار است که آندروید در سیستم‌ عامل خود از این موضوع پشتیبانی کند. تا کاربران بتوانند پیام اضطراری ارسال کنند.

احتمال استفاده از این چیپست‌ها در ارسال پیام و تماس تصویری در آینده وجود دارد. ولی خب قبل از این اتفاق باید یک تعداد اپراتور و یا Carrier پوشش ماهواره‌ای لازم را ایجاد کنند.

سوال دیگه‌ی که مطرح میشه اینه که آیا اپراتور اینترنت ماهوار‌ه‌ای ایران را تحت پوشش قرار می‌دهند یا خیر؟!

اخیرا شرکت استارلینک، اپلیکشنی را به بازار ارائه کرده بود. به این منظور که با نصب این برنامه می‌توانید به ارتباطات ماهواره‌ دسترسی پیدا کنید. که این نه تنها صحت نداشت بلکه با نصب همچین برنامه تمام کاربرانی که استفاده کردند. به مشکل برخوردند و در واقع این برنامه نوعی بد افزار بوده است.

کلام آخر:

داشتن ارتباطات ماهواره‌ای برای دسترسی به اینترنت و در واقع رفع یا دور زدن فیلترینگ اینترنت لازم است. سیستم عامل گوشی موبایل از آن پشتیبانی کند. از طرفی نیاز است منظومه‌ای از ماهواره در مدار زمین ایجاد شود. ولی قبل از همه این اتفاقات لازم است تعدادی اپراتور وجود داشته باشد. که این پوشش ماهواره‌ای را ایجاد کنند.

 و در کلام آخر احتمال آن است که به زودی سیستم عامل آندروید از این قابلیت پشتیبانی کند. و کاربران بتوانند دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای داشته باشند. امیدواریم مطالب مقاله رفع فیلترینگ با اینترنت ماهواره ای مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *