اخبار IT, مقالات

اهمیت امنیت شبکه و مزایای آن

اهمیت امنیت شبکه و مزایای آن

امنیت شبکه چیست؟

یکی از شاخه‌های مهم فناوری ارتباطات، امنیت شبکه است زیرا بدون وجود امنیت در یک شبکه، اطلاعات به درستی دریافت و پردازش نمی‌شوند. در واقع امنیت شبکه شامل تمامی مراحلی است که برای محافظت از یک سیستم یکپارچه و داده‌های درون آن صورت می‌گیرد. اهمیت این موضوع از آن جهت مورد بحث قرار می‌گیرد که امنیت در یک شبکه داده‌های حساس را از حملات سایبری ایمن نگه می‌دارد و اطمینان می‌دهد که شبکه قابل اعتماد است و می‌توان با آسودگی خاطر از آن استفاده کرد. پس یک شبکه امنیتی موفق از استراتژی‌های متعدد و راه حل‌های بسیاری برای محافظت از کاربران و سازمان‌ها در برابر بد افزارها و حملات سایبری استفاده می‌کند. به طور کلی امنیت شبکه به معنای بگارگیری  انواع نرم افزارها و سخت افزار‌ها در یک شبکه به عنوان یک سرویس می‌باشد.

شبکه از چه تجهیزاتی تشکیل شده است؟

یک شبکه از دستگاه‌های به هم پیوسته مانند رایانه‌ها، سرورها و شبکه‌های بی سیم تشکیل شده است. بسیاری از این دستگاه‌ها در برابر مهاجمان بالقوه مستعد هستند یا به عبارتی به راحتی مورد حملات سایبری قرار می‌گیرند. در این جاست که مبحث امنیت شبکه اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و بکارگیری آن برای محافظت از شبکه امری حیاتی به شمار می‌رود.

چرا امنیت شبکه مهم است؟

همانطور که توضیح دادیم امنیت شبکه از اهمیت خاصی برای سازمان‌ها و همچنین افراد برخوردار می‌باشد. زیرا از دسترسی مجرمان سایبری به داده های ارزشمند و همینطور اطلاعات حساس جلوگیری می‌کند. شاید برایتان پیش آمده باشد که گاهی پیامک هایی حاوی درخواست رمز بانکی و یا شماره کارت و غیره برایتان ارسال شده باشد اغلب هکرها برای دستیابی به اطلاعات شما این پیامک ها را ارسال می‌کنند. در برخی از موارد این افراد می‌توانند از طریق حمله‌های سایبری به شبکه اجتماعی، تلفن همراه و یا رایانه شخصی شما به اسناد و یا اطلاعات مهمی دست یابند. هنگامی که هکرها به چنین داده هایی دست پیدا کنند می‌توانند مشکلاتی مانند سرقت هویت، دزدی از حساب بانکی و یا آسیب به شهرت برای یک برند و یا یک شخص ایجاد کنند.

در زیر به مواردی که اهمیت امنیت شبکه و حفاظت از اطلاعات را برای شما پر رنگ تر می‌کند اشاره خواهیم کرد:

1- ایجاد اختلال در عملکرد سازمان‌ها

سازمان و یا مجموعه ای که شبکه آن از امنیت کافی برخوردار نباشد به راحتی مورد حمله سایبری و یا بدافزاری قرار می‌گیرد و این امر منجر به اختلال در عملکرد آن سازمان می‌شود. اکثر شبکه‌های شخصی و کسب و کارها به دستگاه‌ها و نرم افزارهایی وابسته هستند که وقتی توسط ویروس‌ها، بدافزارها و همینطور حملات سایبری در معرض خطر قرار می‌گیرند دیگر نمی توانند به طور موثر عمل کنند.

2- بروز آسیب‌های مالی با سوء استفاده از اطلاعات شخصی

افشای داده‌ها از طریق هک و یا سیستم امنیتی ضعیف می‌‌تواند هم برای افراد و هم برای کسب و کارها گران تمام شود. سازمان‌هایی که شماره‌‌ها و کدهای مهم مانند گذرواژه ها و حساب‌های کاربری افراد را نگه داری می‌کنند مانند سازمان تامین اجتماعی، بانک و غیره ملزم به حفظ امنیت آنها می‌باشند. در معرض خطر قرار گرفتن این کدها می‌تواند برای قربانیان هزینه‌ها و جرایم سنگینی را به بار بیاورد. از همین رو پی ریزی یک برنامه امنیتی صحیح برای سازمان‌های خدماتی اعم از بانک‌ها، ثبت احوال، بیمارستان و غیره یک عمل مهم به حساب می‌آید.

3- سرقت مالکیت یک ایده یا اختراع

شاید شنیده باشید که گاهی امتیاز اختراع یک محصول یا خلق یک اثر به فردی غیر از مالک اصلی آن واگذار می‌گردد. برخی سازمان‌ها برای بدست آوردن مزیت‌های رقابتی و به خطر انداختن شهرت یک برند یا مجموعه ایده‌های آنها را به سرقت می‌برند. و یا در برخی از موارد ما شاهد ثبت یک اثر یا اختراع برای افرادی غیر از مالک اصلی آن هستیم که زیان های روحی، مالی و اعتباری بسیاری را به فرد یا سازمان متحمل می‌کند. همه این سرقت‌ها از طریق هک سیستم‌های اتوماسیون و یا دسترسی به یارانه‌های شخصی افراد و سازمان‌ها صورت می‌گیرند. پس میبینیم که حفظ امنیت شبکه برای افراد و سازمان ها از چه اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

4- مشکلات نظارتی

در بسیاری از کشورها دولت از کسب و کارها می‌خواهد که مقررات امنیت داده را که جنبه امنیت شبکه را نیز در بر دارند رعایت کنند. در ایران پلیس فتا مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های اینترنتی را بر عهده دارد با این حال در برخی موارد سارقان سایبری از طریق هک یک نرم افزار بانکی و یا یک برنامه پیام رسان به اطلاعات شخصی افراد دست پیدا می‌کنند. در اتحادیه اروپا سازمان هایی که با داده‌های افراد سرو کار دارند باید از مقررات حفاظت داده های عمومی یا به اصطلاح GDPR پیروی کنند در غیر این صورت نقض مقررات منجر به جریمه نقدی ممنوعیت و یا زندانی نیز می‌گردد. حفظ و صیانت از داده‌های کاربران و یا افراد از اهمیت بالایی برخوردار است که این امر خود مستلزم امنیت بالای شبکه می‌باشد.

محصولات حفظ امنیت شبکه

امنیت شبکه به قدری مهم است که چندین سازمان بر ایجاد و به اشتراک گذاری استراتژی‌هایی در مورد چگونگی سازگاری با تهدیدات مدرن متمرکز می‌شوند. در حال حاضر سازمانی به نام MITRE ATT&CK که یک پایگاه دانش مبتنی بر شناسایی تکنیک‌ها و تاکتیک‌های حملات رایج سایبری بر اساس مشاهدات دنیای واقعی در سطح جهانی است، محصولاتی را ارائه می‌دهد که چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی و چه در جامعه برای امنیت سایبری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امنیت شبکه چگونه کار می‌کند

امنیت شبکه با استفاده از ترکیبی از ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری بر روی یک شبکه اعمال می‌گردد. هدف اصلی امنیت شبکه جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به داخل یا بین بخش‌های شبکه است.

انواع ابزارهای امنیت شبکه

انتخاب سیاست‌ها و ابزارهای امنیتی از شبکه‌ای به شبکه دیگر متفاوت است و حتی ممکن است در طول زمان تغییر کند. امنیت قوی و شبکه غیر قابل نفوذ اغلب شامل استفاده از چندین رویکرد است که به عنوان امنیت لایه‌ای یا محافظت عمیق شناخته می‌شود تا حداکثر کنترل‌های امنیتی را به سازمان‌ها بدهد. در زیر برخی از انواع ابزارها و نرم افزارهای امنیتی شبکه که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند آورده شده است:

کنترل دسترسی Access control

این روش دسترسی به برنامه‌ها و سیستم‌های شبکه را برای گروه خاصی از کاربران و دستگاه‌ها محدود می‌کند. این سیستم‌ها دسترسی به کاربران و دستگاه‌هایی را که قبلا تحریم نشده انده ممنوع می‌کنند. مانند انواع فایروال نرم افزاری

آنتی ویروس یا ضد بدافزار

این نرم افزارها اغلب برای شناسایی، حذف یا جلوگیری از آلوده کردن رایانه و در نتیجه شبکه توسط ویروس‌ها، بد‌افزارها و جاسوس افزارها طراحی شده‌اند.

امنیت برنامه

نظارت و محافظت از برنامه‌هایی که سازمان‌ها برای اجرای کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند بسیار مهم است. فرقی ندارد چه سازمانی این نرم افزارها را خود ایجاد کند و چه آن را بخرد، زیرا تهدیدات بدافزار مدرن اغلب کد منبع باز و محفظه‌هایی را هدف قرار می‌دهند که سازمان‌ها از آنها برای ساختن نرم افزار و برنامه‌های کاربردی استفاده می‌کنند.

تجزیه و تحلیل رفتاری

در این روش یک نرم افزار اتوماسیون و یا یک کارشناس، رفتار شبکه را تجزیه و تحلیل می‌کند و  سازمان‌ها را نسبت به شناسایی فعالیت‌های غیر عادی آگاه می‌سازد.

امنیت ابری

در واقع امنیت ابری به مجموعه سیاست‌ها، مدیریت‌ها، روش‌ها و فناوری‌هایی گفته می‌شود که به منظور محافظت از انواع سیستم، داده‌ها و همچنین زیرساخت‌های ابری، برابر با یکدیگر کار می‌کنند. برای مثال خدمات وب آمازون گروه‌های امنیتی را به کار می‌گیرد که ترافیک ورودی و خروجی مرتبط با یک برنامه یا منبع را کنترل کنند.

فایروال

فایروال‌ها سخت افزارها و نرم افزارهایی هستند که ترافیک ورودی و خروجی را بررسی می‌کنند تا از دسترسی غیر مجاز به شبکه جلوگیری کنند. فایروال‌ها یکی از پرکاربردترین ابزارهای امنیتی هستند. در برخی از سازمان‌ها و یا مناطق این نرم افزارها بر روی شبکه پیکربندی شده‌اند که حملات سایبری را به حداقل برسانند. فایروال‌های نسل بعدی قابلیت‌های بیشتری را نسبت به محافظت از شبکه در برابر حملات سایبری و بدافزارها ارائه خواهند داد.

مزایای امنیت شبکه

ایمن نگه داشتن و حفظ امنیت یک شبکه مزایای بسیاری برای کسب و کارها و افراد دارد که برخی از آنها را در زیر شرح می دهیم:[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]عملکرد شبکه : امنیت یک شبکه می‌تواند عملکرد بالا را برای کسب و کارها و افراد تضمین کند.

حریم خصوصی و امنیت : بسیاری از سازمان ها داده های کاربران را مدیریت می کنند و باید از محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن اطلاعات در شبکه اطمینان حاصل کنند. امنیت یک شبکه با حفظ و صیانت از اطلاعات افراد و سازمان‌ها از بروز زیان‌های مالی و معنوی جلوگیری می‌کند.

حمایت از مالکیت معنوی : مالکیت معنوی یا همان شهرت کلید توانایی بسیاری از شرکت‌ها برای رقابت است. دسترسی ایمن به مالکیت معنوی مرتبط با محصولات، خدمات، ایده‌ها و اختراعات به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.

انطباق : رعایت مقررات امنیت داده و حفظ حریم خصوصی مانند HIPAA و GDPR از نظر قانونی در بسیاری از کشورها الزامی است. که مستلزم داشتن یک اصل مهم که همان شبکه ایمن است می‌باشند.

کلام آخر

در این مطلب به اهمیت امنیت شبکه در یک سازمان و یا یک شبکه شخصی پی بردیم و متوجه شدیم که حفظ اسرار شخصی و ایده‌های افراد یا شرکت‌ها وابسته به امنیت شبکه بوده و نگهداری از آن یک امر ضروری برای ادامه حیات سازمان ها و افراد می باشد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد برای خواندن مطالب بیشتر شبکه دیده بان را دنبال کنید.

جهت اطلاع از قیمت انواع تجهیزات شبکه با شبکه دیده‌بان تماس بگیرید : 20 21 9100 – 021

مراحل ثبت سفارش تعمیر تجهیزات شبکه :
  • تماس با دفتر و ارسال تجهیزات به دفتر شبکه دیده بان
  • بررسی مشکلات تجهیزات شبکه و اعلام هزینه به شما
  • در صورت تایید شما ، تعمیر انجام می شود.
  • ارسال تجهیزات در اسرع وقت
نکات مهم پروسه تعمیرات تجهیزات شبکه :
  1. مشکل و ایرادات احتمالی دستگاه را در برگه‌ای نوشته و همراه دستگاه به دفتر شبکه دیده‌بان ارسال فرمایید.
  2. نام و شماره تلفن مسئول پیگیری تجهیزات را حتما درج بفرمایید.
  3. به دلیل زیاد بودن تعداد کالاهای تعمیری ، حتما پیگیر کالای خود باشید.

شبکه دیده بان وارد کننده و ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه برند های معروف است. از جمله خدمات مجموعه حرفه ای شبکه دیده بان :

  • 48 ساعت مهلت تست
  • یک سال گارانتی
  • ارسال در اسرع وقت به تمام نقاط ایران
  • مشاوره رایگان قبل از خرید محصول
  • امکان کانفیگ و راه اندازی بعد از خرید محصول
  • تعمیر تجهیزات شبکه

جهت سفارش یا مشاوره با کارشناسان فروش با شماره های زیر تماس بگیرید :

02191002120

09128005038

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *