اخبار IT, مقالات

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

اگر شما هم قصد خرید دوربین مداربسته را دارید حتما به موارد و نکات زیادی دقت خواهید کرد که یکی از آن‌‌ها تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در دوربین‌های مداربسته خواهد بود. دانستن این موضوع که زوم اپتیکال و دیجیتال چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند به شما کمک می‌کند تا بسته به نوع نیازتان و یا فضایی که قرار است دوربین را در آن تعبیه کنید، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. ما نیز در این مطلب می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا با دانش اینکه انواع زوم چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند بهترین انتخاب را در خرید دوربین مداربسته داشته باشید پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انوع روش‌های زوم کردن در دوربین‌های مداربسته

به طور کلی واژه zoom بیشتر معنای بزرگتر کردن سوژه بدون نزدیک شدن به آن را می‌دهد. ولی برخلاف این توضیح ما دو روش اساسی برای بزرگنمایی تصویر داریم یعنی زوم اپتیکال و زوم دیجیتال که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

زوم دیجیتال چیست

شاید در دوربین‌های عکاسی و یا دوربین‌های تلفن همراه به این مورد برخورد کرده باشید که از راه دور می‌توانید یک سوژه را با استفاده از قابلیت بزرگنمایی نزدیک‌تر کنید. اما هر چقدر بزرگنمایی بیشتر باشد تصویر کیفیت پایین تری را به شما ارائه می‌کند، این یک توضیح ساده در رابطه با روش بزرگنمایی دیجیتال بود. در واقع در زوم دیجیتال شما دیگر نیازی به ادوات فیزیکی نخواهید داشت. پایه و اساس زوم دیجیتال بسته به پیکسل هایی است که از سوژه گرفته شده، به همین دلیل با زوم بیشتر شاهد افت کیفیت تصویر خواهید بود. این موضوع به این خاطر است که ما فقط مجموعه‌ای از داده‌های مشخص را از یک تصویر گرفته‌ایم. پس اگر بخواهیم آن تصویر را بزرگتر ببینیم باید به همان داده‌های اولیه اتکا کنیم.

با این توصیف در زوم دیجیتال دوربین‌های مداربسته، تصویر واقعا بزرگتر نمی‌‌شود بلکه فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته ثابت باقی مانده و در عوض از روشی به اسم INTERPOLATION استفاده می‌شود. به این صورت که یک سری از پیکسل‌‌ های اضافی منطبق با پیکسل های موجود در تصویر اضافه می‌شوند.

زوم اپتیکال چیست

زوم اپتیکال شامل حرکت فیزیکی لنز دوربین است که با افزایش فاصله کانونی، نزدیکی ظاهری سوژه را تغییر می‌دهد. برای این کار لنز از حسگر تصویر دور شده و صحنه بزرگتر می‌‌شود. برای اینکه این موضوع را راحت تر متوجه شوید یک مثال می‌زنم فرض کنید با یک تلسکوپ در حال نگاه کردن به آسمان هستید، حال خواهید دید که بدون کاهش کیفیت قادر به دیدن ماه از نزدیک و با جزئیات بیشتری می‌باشید. در این روش دیگر کیفیت تصویر افت پیدا نمی‌کند، برعکس واضح تر شده و جزئیات بیشتری را نمایش می‌دهد.

در واقع در زوم اپتیکال عناصر داخل لنز حرکت می‌کنند تا فاصله کانونی را کاهش یا افزایش دهند. با کاهش فاصله کانونی میدان دید وسیع تر خواهد شد و جزئیات ریز تصویر کمتر دیده می‌شوند. به این نکته نیز باید توجه داشت که فقط دوربین‌هایی که دارای لنز متحرک هستند قادرند از این قابلیت پشتیبانی کنند. در کاتالوگ دوربین‌های مداربسته این امکان را با ضریب X مشخص می‌کنند. به طور مثال 10X این معنا را می‌دهد که دوربین مداربسته شما می‌تواند تا 10 برابر تصویر را بزرگتر کند.

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال

زوم اپتیکال یک فعالیت سخت افزاری است که در آن لنز دوربین به صورت فیزیکی به سوژه نزدیک تر می‌شود به همین خاطر یک بزرگنمایی واقعی و بدون کاهش کیفیت را به مخاطبین خود ارائه می‌دهد. این در حالی است که در زوم دیجیتال تصویر از قبل ثبت شده و با بزرگنمایی تنها بخشی از پیکسل‌ها در مرکز بزرگ شده و بقیه تصویر برش داده می‌شود، در عین حال نیز وضوح و کیفیت تصویر کاهش می‌یابد.

پس اگر کیفیت بالای تصویر و جزئیات ریز برایتان اهمیت دارد از زوم اپتیکال استفاده کنید در غیر این صورت زوم دیجیتال گزینه مناسبی است. از طرفی زوم اپتیکال برای تصاویر زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد و دست شما را برای بزرگنمایی لحظه‌ای تصاویر دوربین مداربسته باز می‌گذارد اما زوم دیجیتال تنها می‌تواند پس از ثبت تصویر روی آن زوم کند.

تاثیر فاصله کانونی بر زوم دوربین‌های مداربسته

یکی از ویژگی‌های مهمی که هنگام خرید دوربین‌های مداربسته باید به آن توجه کنید فاصله کانونی زوم لنز است. در حقیقت فاصله کانونی لنز تعیین کننده عمق تصویر بوده و بر حسب میلی متر بیان می‌شود. پس هر چه عدد فاصله کانونی بر حسب میلی متر بیشتر باشد عمق تصویر نیز بیشتر خواهد بود و امکان زوم بیشتری را برایتان فراهم خواهد کرد.

این نکته که هنگام خرید دوربین باید به فاصله کانونی آن توجه کنید یک امر ضروری است تا با در نظر گرفتن نوع کاربری و نیازتان دوربینی با لنز مناسب را انتخاب کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا اگر در آینده تصمیم به استفاده از قابلیت زوم اپتیکال را گرفتید دستتان برای این کار باز باشد. همچنین برخی از دوربین‌های مداربسته به نام باکس در بازار وجود دارند که برای مصارف صنعتی به کار می‌روند و بدون لنز ساخته شده‌اند. از همین رو امکان تغییر لنز را به کاربران خود می‌دهند.

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

انواع لنز بر اساس فاصله کانونی

هر چند نوع ساختار کانونی لنزها بسیار متفاوت است اما در دوربین‌های مداربسته معمولا لنزها از نظر فاصله کانونی به صورت زیر هستند:

  • لنز ثابت
  • لنز خودکار
  • لنز دستی

لنز ثابت

این نوع از لنزها همیشه فاصله کانونی ثابتی دارند، این بدان معنا است که پس از نصب زاویه دید این دوربین ها ثابت بوده و نمی توان آنها را تغییر داد. این نوع لنزها برای کاربری های معمولی بسیار مناسب می‌باشند.

لنزهای دستی

لنزهای دستی یا به اصطلاح Vari-focal امکان تغییر فاصله کانونی به صورت دستی و در یک بازه مشخص را به کاربران خود می‌دهند. این نوع از لنزها قابلیت زوم اپتیکال را نیز دارند.

لنزهای خودکار

این نوع لنزها که به آنها Motorized نیز گفته می‌شود به شما امکان می‌دهند تا  از مسافت دور نیز قادر به تغییر فاصله کانونی آنها باشید. یعنی شما می‌توانید حتی از راه دور بزرگنمایی آنها را تنظیم کنید.

مزایا و معایب زوم اپتیکال و دیجیتال

مزایا و معایب زوم اپتیکال

از ویژگی‌های خوب زوم اپتیکال می‌توانیم به وضوح بالا در نمایش جزئیات اشاره کنیم. این دوربین‌ها تصاویر را در کیفیت بالایی ثبت می‌کنند از همین رو شما می‌توانید جزئیات ظریف‌تری را مشاهده کنید. از طرفی در دوربین های مداربسته اپتیکال زاویه دید محدودی وجود دارد و پس از ثبت تصویر دیگر امکان تغییر بزرگنمایی را نخواهید داشت.

کاربرد زوم اپتیکال

از دوربین‌هایی با زوم اپتیکال بیشتر برای بزرگراه‌ها و یا خیابان‌ها استفاده می‌شود. زیرا به راحتی قادرند پلاک خودرو و یا سوژه مورد نظر را دنبال کنند و با وضوح بالایی تصویر آنها را ثبت کنند. این نوع از دوربین‌های مداربسته در کارخانه ها، مراکز حمل و نقل عمومی، بنادر و بیمارستان ها نیز پر کاربرد است.

مزایا و معایب زوم دیجیتال

از مزایای دوربین‌های مداربسته با زوم دیجیتال می‌توان به امکان بزرگنمایی بعد از ثبت تصویر و همچنین زاویه دید بالای آنها اشاره کرد. هرچند هیچگونه محدودیتی در میزان زوم دوربین هایی با بزرگنمایی دیجیتال وجود ندارد با این حال هنگام بزرگنمایی و زوم بالا، تصویر با افت کیفیت مواجه خواهد شد که این خود یکی از معایب زوم دیجیتال به حساب می‌‌آید.

کاربردهای زوم دیجیتال

از دوربین‌هایی با زوم دیجیتال بیشتر برای فضاهای کوچک مانند اتاق‌های شرکت، کافه‌ها، سوپرمارکت‌ها و یا اماکنی که رفت و آمد کمتر است استفاده می‌کنند. زیرا این نوع دوربین‌های مداربسته زاویه دید بازی دارند و در فضاهای کوچک دیگر نیازی به زوم  بالا وجود ندارد تا کیفیت تصویر آنها کاهش چشمگیری پیدا کند.

تفاوت زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *