اخبار IT, مقالات

مدل OSI در شبکه و لایه‌های آن

مدل OSI در شبکه و لایه‌های آن

مدل OSI در شبکه و لایه‌های آن

هر شبکه‌ای برای راه‌اندازی و چگونگی انتقال اطلاعات میان دو نرم‌افزار بر روی دو کامپیوتر نیازمند مدل OSI است ، ما در این مقاله مدل OSI در شبکه و لایه‌های آن را به طور کامل بررسی می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

برای شروع بیایید ببینیم مدل OSI چیست؟

سازمان جهانی ISO برای آنکه تولیدکنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار را برای ارائه محصولات خود وادار به یک سیستم یکپارچه‌ای برای محصولات شبکه کند مدلی تحت عنوان مدل OSI را در سال 1984 ارائه داد این مدل کلیه فرایندی که کاربر شروع به ارسال اطلاعات می‌کند تا زمانیکه اطلاعات بصورت یک سیگنال بر روی MEDIA قرار گیرد شبیه‌سازی می کند. مدل OSI شامل هفت لایه می‌باشد که هر یک از این لایه‌ها مسئولیت انجام عملیات خاصی را بر عهده دارند.

در ادامه ما به بررسی این لایه‌ها و مسئولیت هر یک می‌پردازیم.

لایه اول

Physical

در این مدل اولین و پایین‌ترین لایه، لایه فیزیکی می‌باشد. این لایه برای انتقال یک سری از بیت‌های نامنظم از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر تعریف می‌شود. در واقع این لایه چگونگی اتصال کابل به کارت شبکه را مشخص می‌کند. و مشخص‌کننده‌ی نوع تکنیک انتقال‌دهنده بر روی شبکه می‌باشد. همچنین در این لایه مشخص می‌شود که هر بیت اطلاعات تا چه مسافتی در محیط شبکه می‌تواند منتقل شود. رمزگذاری و کنترل بیت در این لایه انجام می‌شود. بطور مثال در صورت ارسال بیت صفر توسط کامپیوتر مبدأ ، در کامپیوتر مقصد نیز بیت صفر دریافت می‌شود (بیت یک دریافت نمی‌شود) . درگاه‌های Com.1 (که معمولاً برای Mouse استفاده می‌شود) و Com.2 نمونه‌ای از استاندارد لایه فیزیکال می‌باشند. به عبارت دیگر لایه فیزیکی ارتباط الکترونیکی و یا نوری با کابل شبکه دارد. به این لایه، لایه Hardware نیز گفته می‌شود.

لایه دوم

Data Link (پیوند داده)

در این لایه اطلاعات از لایه شبکه گرفته و به لایه فیزیکال تحویل داده می‌شود. کامپیوتر گیرنده این لایه را از لایه فیزیکی دریافت کرده و به صورت فریم داده (Data Frame) تبدیل می‌کند. فریم داده‌ها یک ساختار منظم از داده می‌باشند که بسته‌های اطلاعاتی توسط این فریم به کامپیوتر گیرنده فرستاده می‌شود. قابل ذکر است آدرس فیزیکی کارت شبکه یا MAC Address در این لایه قرار دارد. به عبارت دیگر این لایه کنترل جریانهای الکتریکی ورودی و خروجی را بر عهده دارد. سیستم های CSMA/CA و CSMA/CD در این لایه فعالیت می‌کنند.

لایه سوم

Network (شبکه)

این لایه مسئول مشخص کردن مسیر مبدأ و مقصد اطلاعات می‌باشد. بطور مثال در این لایه می‌توانیم مشخص کنیم که اطلاعات از کدام مسیر به کامپیوتر مقصد منتقل می‌باشد. اگر کامپیوتر گیرنده نتواند بسته‌هایی که یک کامپیوتر فرستنده برای او می‌فرستد را دریافت کند این بسته‌ها در این لایه به واحدهای کوچکتر تقسیم می‌شود و برای ارسال به کامپیوتر مقصد آماده می‌گردد. تبدیل منطقی آدرس‌ها برای قابل فهم بودن برای لایه فیزیکی در این لایه انجام می‌گیرد.

لایه چهارم

Transport (انتقال)

این لایه می‌تواند کنترل جریان داده‌ها در یک محیط شبکه را بر عهده بگیرد توسط این لایه خطاهای بوجود آمده در محیط شبکه پاسخ داده می‌شود. این لایه داده‌های ما را از لحاظ سالم بودن چک می‌کند. و در صورت دریافت سلامت اطلاعات یک پیام Acknowledge برای کامپیوتر فرستنده ارسال می‌شود. بطور کلی لایه ترانسپورت در کامپیوتر مقصد هر تغییری که لایه ترانسپورت کامپیوتر مبدأ بر روی داده‌ها انجام داده باشد را به حالت اول بازیابی می‌کند.

لایه پنجم

Session (نشست)

این لایه می‌تواند به دو نرم‌افزار بر روی دو کامپیوتر امکان ارتباط و برقراری ارتباط برای تبادل اطلاعات را بدهد. در این لایه سیاست‌های امنیتی تعریف شده برای حفاظت از نرم‌افزارهای موجود در شبکه در این لایه قرار دارد. کلیه درخواست‌های کاربران دراین لایه توسط کانال‌های ارتباطی برای دریافت و ارسال نگهداری می‌شود. در صورتیکه یکی از کانال‌های ارتباطی بصورت کامل به کاربر مورد نظر نرسیده باشد فقط اطلاعات مربوط به همان کانال برای بار دوم فرستاده می‌شود.

لایه ششم

Presentation (نمایش)

این لایه وظیفه تبدیل پروتکل‌ها، فشرده سازی اطلاعات برای کاهش حجم اطلاعات و مشخص کردن قالب تبادل اطلاعات بین دو کامپیوتر می‌باشد اصطلاحاً به این لایه، لایه مترجم نیز گفته می‌شود.

لایه هفتم

Application (کاربرد)

این لایه مربوط به سرویس‌هایی می شود که به طور مستقیم با برنامه‌های کاربر در ارتباط هستند. در این لایه درخواست‌هایی که توسط کاربر آن به کامپیوتر منتقل می‌شود نگهداری می‌شود. در واقع این لایه بالاترین لایه در مدل OSI می‌باشد که وظیفه مدیریت و کنترل نرم‌افزارها را برعهده دارد. بطور کلی این لایه مسئول کنترل سرویس‌هایی که به طور مستقیم با نرم‌افزارهای کاربردی کار می‌کنند را دارد. در واقع این لایه مسئولیت پوشش دادن به خطاهای نرم افزاری برای برنامه های کاربردی را به عهده دارد. در این لایه می‌توانیم به قسمت‌های نرم‌افزاری امکان استفاده از سرویس‌های شبکه را بدهیم.

شبکه دیده‌بان واردکننده و ارائه‌کننده مستقیم انواع تجهیزات شبکه اعم از رادیو وایرلس، مودم، روتر، سوئیچ، اکسس‌پوینت، دوربین مداربسته و دستگاه ضبط تصاویر، آنتن، پچ پنل ، ریگ ماینر، کارت شبکه، پاورلاین و … در برندهای مختلف می‌باشد.[/vc_column_text][vc_column_text]قیمت رقابتی

شما می‌توانید انواع تجهیزات شبکه را با قیمت رقابتی از شرکت شبکه دیده‌بان تهیه کنید ، ضمن اینکه شرکت شبکه دیده‌بان **توجه به نیازهای مشتریان در جهت پاسخگویی مؤثر به نیازها و رفع آنها در کوتاهترین زمان، جلب رضایت و خشنودی ایشان** را سرلوحه کار خود قرار داده و با  کارشناسان مجرب در زمینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش، سعی در ارائه بهترین سرویس به مشتریان خود را دارد.

خدمات شبکه دیده‌بان

سایت های شبکه دیده بان :

مقاله : مدل OSI در شبکه و لایه‌های آن 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *