اخبار IT, مقالات

معرفی انواع دوربین مداربسته

معرفی انواع دوربین مداربسته

معرفی انواع دوربین مداربسته

زمانی که صحبت از امنیت و نظارت از راه دور می‌شود شناخت انواع دوربین مداربسته اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. دوربین مداربسته نقش بزرگی در جامعه امروزی ایفا می‌کند به همین خاطر است که زندگی ما روز به روز سطوح بالاتری از امنیت را تجربه می‌کند. با این حال، آنچه بیشتر افراد به آن توجه نمی‌کنند تناسب میان دوربین مداربسته و محیط مورد نظر است. چیزی که قصد داریم در این مطلب به شما ارائه دهیم شناخت انواع دوربین مداربسته و کاربردشان در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف است. زیرا انتخاب درست دوربین برای هر مکان یک امر حیاتی به حساب می‌آید، پس اگر قصد خرید دوربین مداربسته را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

معرفی انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته بر اساس نوع ضبط

انواع دوربین مداربسته از لحاظ ضبط و کیفیت تصویر به دو دسته کلی دوربین‌های تحت شبکه و دوربین‌های آنالوگ تقسیم می‌شوند. این دوربین‌ها علاوه بر شکل ظاهری در نوع راه اندازی و ضبط هم با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می‌پردازیم:

دوربین‌های مداربسته آنالوگ

این نوع از دوربین‌های مداربسته جزء متداول ترین و همچنین ابتدایی ترین دوربین‌های موجود در بازار هستند که کاربردهای بسیاری نیز دارند. در این نوع از دوربین‌ها دریافت و ارسال داده‌ها بر اساس امواج آنالوگ انجام می‌گیرد. یعنی برای این کار از کابل‌های مخصوصی مانند کابل کواکسیال، کابل کاهش نویز و غیره استفاده می‌شود. از آنجایی که دوربین‌های آنالوگ سطح امنیت متوسطی را به کاربران خود ارائه می‌دهند و به دلیل استفاده از امواج آنالوگ برای ارسال تصاویر، امکان دسترسی به اطلاعات را برای افرادی که در محدوده امواج هستند آسان می‌کنند، گزینه دیگری مانند دوربین های IP روانه بازار شدند. در دوربین های آنالوگ همچنین از یک حافظه جانبی به نام DVR برای ذخیره و نگهداری تصاویر استفاده می‌شود که در برخی موارد بسیار محدود هستند.

کیفیت تصاویر در دوربین‌های آنالوگ

کیفیت دوربین‌های مداربسته آنالوگ به طور معمول به 540 پکسل می‌رسد اما رفته رفته کمپانی‌های سازنده دوربین مداربسته ، دوربین‌های آنالوگ HD را به بازار معرفی کردند. این دوربین‌ها علاوه بر کیفیت تصویر HD، قابلیت کابل کشی دوربین تا محدوده 500 متر را نیز دارند.

دوربین‌های مداربسته تحت شبکه (IP)

این نوع از دوربین‌های مداربسته در بستر شبکه کار کرده و برعکس دوربین‌های آنالوگ از امواج دیجیتال برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. از طرفی کیفیت تصاویر در ساختار دوربین‌های تحت شبکه بسیار بیشتر و بهتر از دوربین‌های آنالوگ می‌باشد. مدل‌های جدید‌تر این دوربین‌ها برای مقاصدی مانند خانه‌های هوشمند طراحی شده اند و قادرند به صورت پیشرفته از سوژه‌ها تصویر برداری و حتی آنها در محدوده دید خود دنبال کنند. یکی دیگر از عمده تغییراتی که در این نوع دوربین‌ها به چشم می‌خورد استفاده از دستگاه NVR است که داده ها را به صورت دیجاتال ذخیره و نگهداری می‌کند.

کیفیت تصاویر دوربین‌های تحت شبکه

این دوربین‌ها در ابتدا با کیفیت HD روانه بازار شدند. ولی به مرور زمان کیفیت Full HD توانست محبوبیت بیشتری کسب کند. همچنین دوربین های مداربسته‌ای با کیفیت بسیار پیشرفته تر 4K نیز به بازار معرفی شده اند که قیمت آنها بسیار بالا است.

انواع دوربین ها بر اساس بدنه و شکل ظاهری

همان طور که قبلا هم گفتیم هر کدام از دوربین‌های مداربسته مناسب برای یک موقعیت و مکان هستند، از طرفی هر کاربر نیاز متفاوتی دارد که باید نسبت به آن دوربین مورد نظر خود را خریداری نماید. در زیر انواع مختلف این دوربین ها را برایتان شرح می‌دهیم:

دوربین های مداربسته Dome

دوربین‌های مداربسته دام ظاهری شبیه به گنبد و یا نیم کره دارند و شما به راحتی می‌توانید از روی ظاهر آنها را تشخیص دهید. این نوع از دوربین‌های مداربسته عموما برای فضاهای داخلی یا مسقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس بدنه این نوع از دوربین‌ها بسته به مصارف خارجی و داخلی بیشتر از پلاستیک و فلز می‌باشد. دوربین‌های دام با توجه به شکل ظاهری و کاربردی که دارند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی انواع دوربین مداربسته

 

دوربین مداربسته Bullet

این نوع دوربین‌ها از نظر شکل ظاهری شبیه به گلوله هستند به همین خاطر بیشتر برای فضاهای باز کاربرد دارند. از ویژگی‌های خوبه این نوع دستگاه‌ها می‌توان به پوشش‌دهی مسافت‌های بیشتر و مشاهده فواصل طولانی اشاره کرد. این دوربین‌ها بیشتر بر روی دیوار نصب می‌شوند از همین رو به آنها دوربین‌های دیواری نیز می‌گویند. همچنین از دوربین‌های مداربسته Bullt در اکثر مواقع برای نظارت خیابان‌ها و کنترل ترافیک استفاده می‌کنند.

معرفی انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته Box

دوربین‌های باکس بدنه‌ای مانند جعبه داشته و بیشتر برای مصارف صنعتی کاربرد دارند به همین خاطر به آنها دوربین‌های صنعتی نیز گفته می‌شود. این دوربین‌ها به دلیل عدم دید در شب باید در محیط های دارای نور کافی نصب شوند از طرفی به دلیل نداشتن قابلیت ضد آب برای فضاهای خارجی مناسب نیستند. یکی از ویژگی‌های خوب این نوع از دوربین‌ها که آنها را نسبت به دیگر دوربین‌های مداربسته متمایز می‌کند امکان تغییر لنز بر حسب نیاز کاربر است. شما با داشتن دوربین باکس در هر زمانی که بخواهید می‌توانید از لنز مورد نیازتان با توجه به اهدافتان استفاده کنید.

معرفی انواع دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته Speed Dome

این نوع از دوربین‌ها که با نام های PTZ یا چرخشی نیز شناخته می‌شوند. بیشتر برای بزرگراه‌ها، مراکز حمل ونقل، پارکینگ‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوربین‌های اسپید دام علاوه بر قابلیت چرخش 360 درجه که امکان ردیابی و دنبال کردن سوژه را به کاربر می‌دهد دارای زوم اپتیکال بوده و می‌تواند تصویر را تا چندین برابر و با کیفیت بالا بزرگنمایی کند. تنها ایرادی که از این دوربین های مداربسته می‌توان گرفت این است که نیاز به یک اپراتور برای کنترل آنها از راه دور وجود دارد. هرچند در برخی از مدل‌های جدید‌تر می توان حرکت دوربین، زوم، فوکوس و تشخیص مورد مشکوک را از قبل برای دوربین تعریف و برنامه ریزی کند.

معرفی انواع دوربین مداربسته

 

دوربین‌های مداربسته Fisheye

دوربین مداربسته Fisheye دارای قابلیت دید 360 درجه بوده و به دلیل زاویه دید گسترده‌ای که دارد برای فضاهایی همچون اماکن تفریحی، سالن اجتماعات، سوله‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوربین‌های چشم ماهی از نظر ظاهری شبیه به دوربین‌های مداربسته Dome هستند اما به دلیل زاویه دید 360 درجه کاربرد بیشتری نسبت به دوربین‌های دام دارند. از معایب این نوع دوربین‌ها می‌توان به عدم قابلیت دید در شب اشاره کرد زیرا دیگر نمی‌توانید از آنها در محیط های کم نور استفاده کنید.

معرفی انواع دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته IR LED

هرچند این دوربین‌ها از نظر ظاهری شبیه به دوربین‌های مداربسته Bullet و Dome هستند اما یک تفاوت با آنها دارند، آن هم وجود چراغ‌های LED برای تصویر برداری در شب و اماکن تاریک است. در این نوع از دوربین‌ها چراغ هایی مدور دور تا دور دوربین را احاطه کرده‌اند. این دوربین‌ها برای فضاهای باز که حفظ امنیت در طول شب برایشان اهمیت دارد بسیار مناسب هستند.

معرفی انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته لامپی

این نوع از دوربین‌های مداربسته از نظر ظاهری شبیه به لامپ هستند و بیشتر برای مقاصد جاسوسی و امنیتی به صورت مخفی کاربرد دارند. دوربین‌های مداربسته لامپی دارای LED بوده و به سختی قابل تشخیص می‌باشند. همچنین برای نصب کافی است آن را به یکی از سرپیچ‌های لامپ متصل کنید و دیگر نیاز به کابل کشی برق ندارند. از مزیت‌های دیگر این دوربین می‌توان به قابلیت چرخش و ضبط 360 درجه آن اشاره کرد.

معرفی انواع دوربین مداربسته

 

حرف آخر

همانطور که در این مقاله خواندیم دوربین‌های مداربسته جزء جدایی ناپذیری در زندگی امروز جوامع بشری هستند و نبود آنها آسیب‌های جبران ناپذیری را برای منازل و کسب و کارها به بار می‌آورد. پس با این حساب انتخاب یک دوربین مداربسته مناسب با محیط ، موقعیت و هدف کاربر یک امر ضروری به شمار می‌آید. شما می توانید برای تهیه دوربین مداربسته و هر گونه تجهیزات شبکه و همین طور نصب و راه اندازی آنها به ما اعتماد کنید. امیدواریم مقاله معرفی انواع دوربین مداربسته برای شما مفید بوده باشد برای خواندن مقالات بیشتر شبکه دیده بان را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *