اخبار IT, مقالات

چرا قابلیت دید در شب EXIR از IR بهتر است؟

چرا قابلیت دید در شب EXIR از IR بهتر است؟

چرا قابلیت دید در شب EXIR از IR بهتر است؟

در این مطلب می‌خواهیم به تفاوت دید در شب EXIR با IR بپردازیم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

اگر شما هم برای تهیه دوربین مداربسته اقدام کرده باشید حتما می‌دانید که دوربین‌های مداربسته دارای قابلیتی به نام  دید در شب می‌باشند. این قابلیت کمک می‌کند تا در شب و تاریکی مطلق دوربین همچنان قادر به ضبط تصاویر باشد. با این حال تصاویری که با این قابلیت ثبت می‌شوند کیفیت بسیار ضعیفی دارند. در ابتدا دید در شب دوربین‌های مداربسته از نواقص بسیاری همچون جذب حشرات به دوربین و تابش نور LED به لنز می‌شد. که هر دوی این موارد منجر به ثبت تصاویری بی کیفیت و غیر قابل تشخیص می‌شد. این فناوری که با نام IR شناخته می‌شد تا مدتها مورد استفاده قرار گرفت. بالاخره در چند سال اخیر تکنولوژی جدیدتری با نام EXIR به بازار معرفی شد که در موارد بسیاری بهبود یافته است.

مقالات زیر در رابطه با دوربین مداربسته را از دست ندید

دوربین مداربسته

نحوه عملکرد سنسور

دوربین مداربسته پلاک خوان

تفاوت دید در شب EXIR و IR در چیست؟

قابلیت‌ها و محدودیت‌های دوربین IR‌ :

LEDهای مادون قرمز IR به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا در تاریکی و شب بتوانند تصاویر را ضبط کنند. این قابلیت به دلیل محدودیت‌ها و ضعف‌هایی که داشت منجر به ابداع نسل جدید تر خود یعنی قابلیت EXIR شد.

معایب دید در شب IR در دوربین های مداربسته :

  1. برد پایین نور
  2. عدم عبور نور مادون قرمز از شیشه های قطور
  3. جذب حشرات و ایجاد اختلال در دید دوربین و ضبط تصویر
  4. نور دهی بیش از حد به سوژه و عدم تشخیص چهره و یا غیره
  5. پایین آمدن کیفیت سنسورها به علت حرارت LED

قابلیت دید در شب EXIR :

کلمه EXIR که مخفف عبارت Enhanced Infrared lightin است در واقع به معنای نور بهبود یافته مادون قرمز می‌باشد. با این توصیف قابلیت EXIR همانطور که از نامش پیداست موجب بهبود کیفیت تصاویر دوربین در شب و تاریکی مطلق می‌شود. از دیگر مزایای EXIR می‌توان به افزایش برد نور مادون قرمز و بالا بردن قدرت نفوذ آن در عبور از شیشه‌هایی با قطر بالا اشاره کرد.

مزایای فناوری دید در شب EXIR

  1. پخش یکنواخت نور
  2. برد بالا و پوشش دهی بهتر
  3. عدم انعکاس نور مادون قرمز
  4. عدم جذب حشرات به لنز دوربین
  5. بالا بردن کیفیت سنسور

برای مشاهده بهترین دوربین‌های مداربسته کلیک کنید

در زیر میتوانید مزیت این قابلیت‌ها را به صورت اجمالی مطالعه کنید:

پخش یکنواخت نور

دوربین‌های معمولی از LED هایی استفاده می‌کنند که قالبا بر روی الگوهای لنز تمرکز نمی‌کنند. این منجر به ثبت تصویری می‌شود که دارای روشنایی زیاد در مرکز تصویر است. اما سیستم جدید EXIR امکان پراکندگی یکنواخت نور را فراهم کرده و یک الگوی مستطیلی ایجاد می‌کند. این قابلیت باعث می‌شود تا کاربران قادر باشند سوژه‌ها را با کیفیت بیشتری در شب شناسایی کنند.

برد بالای نور

فناوری EXIR امکان افزایش 30 درصدی راندمان روشنایی را فراهم کرده است. در این ویژگی قدرت منبع نور به شکل کارآمدی ارتقاء یافته است . یکی دیگر از مزایای اضافه شده به قابلیت دید در شب این است که 1050mV را برای استخراج نور معمولی به کار برده است. که در مقایسه با 750mV نور قوی تر و دامنه دید بیشتری را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

عدم انعکاس نور مادون قرمز

از آنجایی که LED های IR به صورت جداگانه در ساختار دوربین های EXIR تعبیه شده اند. شما می‌توانید شاهد عدم تداخل نور مادون قرمز با لنز دوربین باشید. این موضوع منجر به بالا بردن کیفیت تصویر و شفافیت هر چه بیشتر آن می‌شود.

عدم جذب حشرات

همان طور که می دانید برخی از حشرات علاقه زیادی به نور و گرما دارند همین امر سبب می‌شود تا جذب حرارت LED های IR دوربین‌های مداربسته شوند. در نهایت جذب حشرات بر روی دوربین‌های مدار بسته موجب کور شدن لنز دوربین و ثبت نشدن تصاویر و یا عدم تشخیص و شناسایی سوژه می‌گردد. در دوربین‌های EXIR این موضوع به ندرت رخ می دهد زیرا LED های آن به صورت جداگانه از لنز قرار گرفته اند.

بالا بردن کیفیت سنسور

در فناوری جدید EXIR به خاطر وجود LED‌های باکیفیت و مرغوب دیگر با مشکل کاهش کیفیت سنسور روبه رو نخواهید شد. این در حالی است که در دوربین های IR به دلیل گرمای تولید شده توسط LED‌ها به مرور زمان سنسور‌ها با کاهش کیفیت مواجه می‌شوند.

امیدواریم مقاله چرا قابلیت دید در شب EXIR از IR بهتر است؟ برای شما عزیزان مفید بوده باشد برای خواندن مطالب بیشتر آموزشی و تکنولوژی شبکه دیده‌بان را دنبال کنید.

تفاوت دوربین آنالوگ و دیجیتال

  • دوربین‌های آنالوگ توسط کابل کواکسیال به دستگاه DVR (مخفف Digital Video Recorder به معنی ضبط تصویر دیجیتال) متصل می‌شود . دستگاه DVR سیگنال آنالوگ را از دوربین دریافت می‌کند و آن را به دیجیتال تبدیل می‌کند تا بتواند تصاویر را در حافظه‌ی خود ذخیره کند. کیفیت دوربین‌های آنالوگ بر حسب TV Line (TVL) سنجیده می‌شود.
  • وربین‌های دیجیتال که به آن دوربین‌های IP یا دوربین های تحت شبکه نیز گفته می‌شود ، توسط کابل Cat با کانکتور RJ45 به دستگاه NVR (مخفف Network Video Recorder به معنی ضبط تصویر تحت شبکه) متصل می‌شود . دستگاه NVR سیگنال دیجیتال را از دوربین دریافت می‌کند و آن را در حافظه‌ی خود ذخیره کند. کیفیت دوربین‌های IP بر حسب پیکسل سنجیده می‌شود.

مقاله تفاوت دوربین های آنالوگ و دیجیتال را از دست ندهید

خدمات و تجهیزات شبکه

از آنجایی که امروزه اکثر کسب و کارها آنلاین است. اینترنت پرسرعت نیز به یکی از نیازهای اساسی بشر تبدیل شده و بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره همه ما است. از خرید آنلاین گرفته تا انجام کارهای بانکی و اداری ، پرداخت قبوض، سفارش غذا و غیره همه و همه نیاز به یک اینترنت پرقدرت و بی وقفه دارد. شبکه دیده بان ارائه کننده انواع خدمات شبکه اعم از فروش تجهیزات شبکه ، تعمیرات و نصب و کانفیگ با بیش از 10 سال سابقه می‌باشد.

تلفن تماس : 20  21  9100 – 021

سایت های شبکه دیده بان :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *