اخبار IT, مقالات

کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه

یکی از مهمترین قسمت‌های شبکه کامپیوتری یا پروژه دوربین‌های مداربسته ، کابل کشی شبکه است. امروزه پروژه‌ها به گونه‌ای طراحی و اجرا می‌شود که کمترین میزان کابل استفاده شود. هر چه کابل کشی کمتر باشد ، انعطاف شبکه بیشتر است.

به عنوان مثال شبکه‌های وایرلس از کمترین میزان کابل شبکه استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانید با کوچک و سبک شدن سخت افزارها همچنین استفاده از دستگاه‌های وایرلس‌ ، کابل کشی شبکه کمتر شده است. از این رو باید در طراحی شبکه به افراد متخصص مراجعه کنید. متخصصین شبکه دیده بان آماده ارائه مشاوره رایگان برای طراحی پروژه شما می باشند.

هر چقدر طراحی سیستم شبکه شما اصولی‌تر باشد ، هزینه کمتری برای خرید کابل پرداخت می‌کنید. دومین نکته مهم انتخاب کابل ، نوع کابل است. کابل‌ها انواع متفاوتی دارند. هر کدام برای محیط خاصی استفاده می‌شوند.

جهت مطالعه در مورد نوع کابل‌ها کلیک کنید .

مقالات مرتبط با شبکه را مطالعه نمایید >>

افزایش امنیت شبکه های وایرلس 

 قیمت تجهیزات شبکه آلفا

فیلم کابل کشی شبکه

آموزش کابل کشی شبکه

آموزش تصویری کابل کشی شبکه

قیمت کابل کشی شبکه

همیشه قیمت کابل کشی شبکه در پروژه مهم بوده است! شبکه دیده‌بان واردکننده و ارائه‌کننده کابل شبکه می‌باشد. از این رو کمترین قیمت‌ها را ارائه می‌کند. برای خرید انواع کابل شبکه و کابل پچ کورد به فروشگاه آنلاین شبکه دیده‌بان مراجعه فرمایید. همکاران عزیز برای دریافت تخفیفات ویژه می توانند با دفتر شبکه دیده‌بان تماس بگیرند.

قیمت کابل پس از طراحی اولیه مشخص می‌شود. باید محیط مورد نظر بررسی شود تا میزان کابل برآورد شود. متخصصین شبکه دیده‌بان بهترین نوع کابل ، متناسب با کاربرد پروژه شما را ارائه می‌کند. برای محیط داخلی کابل Indoor و برای محیط های باز ، کابل Outdoor استفاده می‌شود.

قیمت کابل بر اساس نوع (SFTP , UTP , …) و تعداد متری که استفاده می‌شود ، برآورد می‌گردد. اگر در طراحی شبکه دقت نکنید ، ممکن است بودجه شما در خرید کابل اتلاف شود. از مشاوره همکاران فنی ما استفاده کنید تا کمترین هزینه را پرداخت کنید.

اجرای کابل کشی شبکه

برای اجرای کابل کشی شبکه باید چند مورد مهم را اجرا کرد. مواردی مانند :

  • نقشه پروژه
  • تعیین مسیر کابل کشی
  • مهیا سازی مکان کابل کشی (مسیر کابل می تواند از سقف ، کف یا کف کاذب و گاهاً از دیوار باشد.)
  • تعیین نوع و برند کابل
  • برآورد میزان کابل مورد استفاده
  • نصب و اتصالات کابل شبکه
  • برچسب گذاری کابل‌های شبکه برای شناسایی بهتر
  • غیره

در زمان اجرای کابل کشی شبکه ، باید کابل از بین نودهای شبکه گذر کند . عبور کابل از بین روترها ، سوئیچ‌ها ،مودم‌ها، اکسس پوینت‌ها ، پرینتر ، کامپیوترهای و دیگر تجهیزات شبکه ، باعث برقراری اتصال دستگاه‌ها می‌باشد. در بسیاری از مواقع کابل کشی بین طبقات یک ساختمان امری پیچیده به نظر می‌آید. اما کارشناسان شبکه دیده‌بان به راحتی و با حداکثر دقت و کمترین صرف هزینه خدمات پسیو (Passive) شما را انجام می‌دهند.

حتما بخوانید >> فیلم آموزش داکت کشی شبکه

مراحل اجرای کابل کشی شبکه کامپیوتری

  • نقشه پروژه کابل کشی
  • تعیین مسیر کابل کشی
  • مهیا سازی مکان کابل کشی (سقفی ، کفی ، کف کاذب)
  • تعیین نوع و برند کابل
  • میزان کابل مورد نیاز
  • نصب و ایجاد اتصال بین دستگاه های مختلف
  • برچسب گذاری کابل‌های شبکه

نقشه پروژه کابل کشی شبکه

قبل از انجام هر کاری ، باید نقشه کابل کشی شبکه تهیه کنید. اصلا در انجام این کار سهل انگاری نکنید. در صورت نیاز به کمک با متخصصین شبکه دیده‌بان تماس بگیرید: 02191002120

مشاورین شبکه دیده‌بان صفر تا صد خدمات شبکه را انجام می دهند. خدمات پسیو (Passive) شامل مواردی مثل کابل کشی ، داکت کشی ، ترانکینگ و غیره می شود.

در نقشه قسمت‌هایی که تجهیزات قرار می گیرند را علامت بزنید. بعد از تعیین جای تجهیزات شبکه ، مسیر کابل کشی مشخص می‌شود. هر چه این کار دقیق‌تر انجام شود ، متخصص کابل کشی زمان کمتری را صرف انجام خدمات پسیو می‌کند.

همیشه تعیین نقشه شبکه کار راحتی نیست. حتما باید یک مهندس حرفه‌ای این کار را انجام دهد. مانند :

  • شرکت‌های بزرگ
  • پاساژها
  • بیمارستان‌ها
  • مراکز اداری
  • دانشگاه‌ها
  • مدارس
  • سالن‌های مترو و غیره

زیرا که باید کابل کشی به صورت بهینه و با کمترین اتلاف کابل انجام شود. نباید نقطه‌ای از قلم بیافتد. هر سهل انگاری در نقشه کشی ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

مثلا مکان خاصی از لیست کابل کشی مجاز جا بماند. ممکن آن مکان مقابل در ورودی یا خروجی باشد یا جلوی صندوق تسویه حساب باشد یا سالنهای رفت و آمد مسافرین در مترو و غیره. خب اگر کابل کشی درست انجام نشده باشد و فرضا مشکلی در زاویه پوشش دهی دوربین‌ها ایجاد کند. امکان ردیابی و پیگیری مسائل زیادی غیر ممکن می‌شود. خب ، سوالی که مطرح می شود این است. در صورت بروز مشکلات چه کسی مسئول است؟؟

متخصص کابل کشی ؟

متخصص نصب دوربین مداربسته ؟

کارمندانی که در آن شیفت سر کار هستند؟

مدیریت سازمان یا شرکت ؟

اگر همه کارشان را با دقت و دانش کافی انجام دهند ، جلوی بسیاری از مشکلات گرفته می‌شود. پس تهیه نقشه کابل کشی را جدی بگیرید و از نظر یک متخصص حرفه‌ای استفاده کنید.

تعیین مسیر کابل کشی شبکه

با توجه به نقشه شبکه ، مسیرهای کابل کشی مشخص می‌شوند. در ارزیابی مسیرهای کابل باید به مواردی همچون حداکثر فاصله کابل تا سرور ، دوری کابل شبکه از کابل‌های برق و اجتناب از محیط‌های پر نویز توجه کرد.

محیط‌های پر نویز بر روی انتقال اطلاعات تاثیر می‌گذارند. متخصص خدمات پسیو شما باید به این نکته مهم توجه کافی داشته باشد. یک عامل تاثیر گذار دیگر ، کابل‌های برق مجموعه هستند. حتما باید مسیر کابل کشی از کابل‌های برق جدا باشد. برای جلوگیری از بروز مشکل می‌توانید از کابل‌های روکش دار قوی استفاده کنید. اگر برای انتخاب کابل مشکلی دارید با مشاورین شبکه دیده‌بان تماس بگرید: 02191002120

زیبایی را فراموش نکنید!

در زمان مسیریابی نصب کابل‌ها ، زیبایی محیط را در نظر بگیرید. مخصوصا اگر در محیط اداری کار می‌کنید. مسیرکابل‌ها باید به صورتی باشد که به چشم نیاید. از طرفی با رک و سرور فاصله زیادی نداشته باشد.

تعیین مسیر کابل برای شرکت‌ها ، پاساژها ، بیمارستان ، مدارس و غیره به صورت تخصصی انجام می‌شود. چون تجهیزات مورد استفاده در یک بیمارستان با پاساژ فرق می‌کند. حساسیت کار و نحوه عملکرد هم بسیار متفاوت می‌شود. مشاورین شبکه دیده‌بان متخصص طراحی مسیرهای کابل کشی هستند. با ما تماس بگیرید: 02191002120

مهیا سازی مکان کابل کشی شبکه

در این مرحله اجرا کابل کشی شروع می‌شود. با توجه به نقشه کابل کشی و مسیرهای تعیین شده ، متخصص پسیو اقدام به کابل کشی می‌کند. متخصصین متناسب با دکوراسیون و فضای محیط کار را انجام می‌دهند. از این رو به گونه‌ای کار می‌کنند که از زیبایی محیط کاسته نشود.

نکته حائز اهمیت دیگر ، مخفی بودن کابل‌ها است. برای حفظ امنیت اطلاعات و جلوگیری از تخریب و آسیب کابل‌ها ، نباید قابل رویت باشند. کابل‌ها در سقف و کف ساختمان قرار می‌گیرند. اگر لازم باشد بین اتاق‌ها یا طبقات کابل رد شود از داکت و یا لوله‌هایی که در دیوار کار می‌گذارند ، استفاده می‌شود.

تعیین نوع و برند کابل

شرکت‌های زیادی کابل شبکه ارائه می‌کنند. بهتر است مسئولیت انتخاب کابل را به متخصصین شبکه بسپارید. کابل‌های شبکه انواع مختلفی دارند. هر کدام دارای ویژگی مهمی هستند. کابل‌ها به دسته‌های متفاوتی مانند CAT3 , CAT4 , CAT5 , CAT6 , CAT7 تقسیم می‌شوند. هر یک پهنای باند خاصی را ارائه می‌کنند. در ادامه به معرفی چند تا از اصطلاحات کابل می‌پردازیم:

UTP : مخفف Unshielded Twisted Pair به معنی زوج به هم تابیده است.

STP : مخفف Shielded Twisted Pairs به معنی زوج سیم به هم تابیده شده به همراه کاور یا شیلد است.

FTP : مخفف Foiled Twisted Pairs به معنی زوج سیم بهم تابیده زرورق‌دار است.

SFTP : مخفف Shielded Foiled Twisted Pairs به معنی زوج‌های به هم تابیده تماماً پوشش‌دار است.

CU : مخفف کلمه Cuprum به معنی مس است.

CCA : مخفف Copper Clad Aluminium به معنی آلومینیوم با روکش مس است.

LSZH : مخفف Low Smoke Zero Hologen به معنی کم دود فاقد هالوژن است.

PVC : مخفف Polyvinyl Chloride به معنی نوعی پلاستیک که به لحاظ عایق بودن ، روی کابل کشیده می‌شود.

میزان کابل مورد نیاز

برای دانستن میزان کابل مورد نیاز شبکه ، توجه شما را به نکته‌ای جلب می‌کنیم. به دفاتر ، فروشگاه ، بیمارستان ، پاساژ ، دانشگاه و غیره توجه کنید. رک یا بخش سرور این مجموعه ها تقریبا در وسط و مرکز مجموعه تعبیه می شوند. مگر اینکه مساحت آن دفتر یا مجموعه کوچک باشد. در این صورت رک یا سرور در گوشه ای از دفتر قرار می گیرد. علت مرکزیت رک این است که  نباید کابل کشی طولانی باشد.

هر چه کابل کشی طولانی باشد ، کیفیت انتقال داده کمتر می‌شود.

نصب و ایجاد اتصال بین دستگاه‌های مختلف 

نصب و ایجاد اتصالات بین دستگاه‌ها یک کار کاملا تخصصی است. همیشه باید آینده‌نگری داشته باشید. بیش از نیازهای امروزتان را در نظر بگیرید مثلا تعداد Outlet بیشتری را نصب کنید. از وسایل با کیفیت و برندهای خوب استفاده کنید. قرار است این تجهیزات برای سال‌ها کار کنند پس باید کیفیت خوبی داشته باشند.

نکته مهم : بیش از 60 درصد مشکلات شبکه ، مربوط به کابل کشی ناقص و غیر اصولی می‌باشد. پس به کابل کشی و نحوه اتصال دستگاه‌ها توجه کافی داشته باشید. عمر استفاده از این تجهیزات بیش از 15 سال می‌باشد .

وسایل مورد نیاز برای کابل کشی :

  • داکت
  • سوکت
  • پچ پنل
  • کابل شبکه
  • کادر دو ماژول ، کادر چهار ماژول ، کادر شش ماژول ، کادر 8 مازول
  • قطعه اتصال ترانکینگ
  • سه راهی ترانکینگ
  • بست انتهایی ترانکینگ
  • زاویه داخلی ترانکینگ

برچسب گذاری کابل‌های شبکه

وقتی کابل کشی انجام می‌شود باید کابل‌ها قابل شناسایی باشند. بنابراین بر روی کابل‌ها برچسب می‌زنند. نحوه برچسب گذاری و نامگذاری کابل به گونه ای است که معرف نود ، شماره پچ کورد ، شماره رک ، شماره اتاق و غیره باشد. همانطور که ملاحظه می‌کنید تمام قسمت‌های کابل کشی بسیار تخصصی و مهم هستند.

در صورت نیاز به اجرا کابل کشی شبکه با دفتر شبکه دیده‌بان تماس بگیرید. کسانی که صفر تا صد شبکه خود را از شبکه دیده‌بان خرید کنند ، تخفیف عالی در انجام پروژه دریافت می کنند . شبکه دیده‌بان ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه اکتیو (Active) و پسیو (Passive) می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *