اخبار IT, مقالات

یک خانه هوشمند در سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟

یک خانه هوشمند در سال 2022 چگونه خواهد بود؟

یک خانه هوشمند در سال 2023 چگونه خواهد بود؟

تکنولوژی Smart Home یا همان (خانه هوشمند) در 2023 چطور پیش خواهد رفت :

در این مقاله قصد داریم به موضوع توسعه منازل هوشمند در سال جدید بپردازیم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید:

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی در رابطه با هوشمند سازی خانه‌ها می‌شنوید ذهنتان نا‌خودآگاه به سمت IOT یا همان اشیای اینترنتی کشیده می‌شود.

هوشمند سازی منازل در سال 2023

یک شرکت تحقیقاتی سوئدی به نام Berg Insight در سال‌های گذشته پیش بینی کرد تا سال 2023 حداقل 63 میلیون خانه آمریکایی واجد شرایط SMARt خواهند بود.

لوازم خانگی هوشمند

  • امروزه ما شاهد اتصال اینترنت به دوربین هایی هستیم که به ما اجازه می دهند فرزندان کوچک و یا حیوانات خانگی خود را از محیط کار و یا فواصل دورتر نظارت کنیم.
  • پیجر‌ها و دوربین‌های هوشمندی که نسبت به صدا و یا حرکت نوزاد واکنش نشان داده و سریعا والدین را که در اتاق های دورتر و یا حیاط مجاورهستند مطلع می کنند.
  • لامپ‌ها و کولر‌های گازی نیز که توسط اپلیکیشن می توانید آنها را خاموش یا روشن کنید همگی لوازم هوشمندی هستند که به راحتی با اتصال به اینترنت قابل کنترل و هدایت خواهند بود.
  • در حال حاظر اجاق گازهایی تولید شده اند که به صورت هوشمند می توانید آنها را از راه  دور مدیریت کنید. دیگر نیازی به نگرانی نیست زیرا از محل کارتان و یا هر کجای دیگر می توانید میزان حرارت و یا  شعله آن را تنظیم کنید. این گازها دارای سنسوری هستند که به محض نشتی گاز و یا آتش سوزی سریعا اقدام به خاموش کردن آن می کنند.

*همه این‌ها تنها نمونه‌هایی کوچکی از لوازم هوشمند خانگی هستند. در زیر نمونه‌هایی از دوربین‌های مداربسته هوشمند را قرار داده‌ایم:

پیشرفت IOT در ده سال آینده چگونه پیش‌بینی می شود؟

با همه این‌ها کارشناسان می‌گویند حدود ده سال آینده از خاموش کردن چراغ‌ها با صدای خودمان تا غوطه ور شدن در دنیای لوازم هوشمند خانگی (IOT) پیش خواهیم رفت.

خانه های هوشمند چگونه عمل می کنند؟

به لطف پیشرفت‌های هوش مصنوعی، هوشمندترین خانه‌ها می‌توانند واقعاً در مورد صاحبان یا ساکنان خود اطلاعاتی کسب کرده و در نهایت نیازهای آنها را پیش‌بینی کنند. پیشرفت‌ در رباتیک جای خود را به ماشین‌هایی می‌دهد که در تمیز کردن، پخت و پز و موارد دیگر به کاربران خود کمک می‌کنند. همینطور حسگرهای جدید سلامت ما را بررسی خواهند کرد. مرکز تمام اینها داده‌هایی هستند که خانه‌های هوشمند جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل می‌کنند.

حفظ و امنیت اطلاعات

البته، همانطور که خانه‌های ما بیشتر درباره ما می‌آموزند، حفظ امنیت آنها نیزاهمیت بیشتری پیدا می کند. هر دستگاهی که به اینترنت متصل است یک هدف بالقوه برای هکرها به شمار می رود. وقتی در مورد دستگاه‌هایی صحبت می‌کنیم که می‌توانند قفل خانه‌های ما را از دور باز کنند، با استفاده از دوربین به اتاق‌های ما نگاه کنند و حساس‌ترین و شخصی‌ترین داده‌های ما را جمع‌آوری کنند، موضوع امنیت سایبری نیز بحث جدی تری پیدا می کند. به گفته دانیل کولی، مدیر ارشد استراتژی در آزمایشگاه تولید کننده قطعات الکترونیکی Silicon Labs، هر نوع نقض گسترده‌ای که مصرف کنندگان را خفه کند، می تواند برای صنعت فاجعه بار باشد. او می گوید: «من آن را یک رویداد انقراض انبوه برای اینترنت اشیا می دانم»

حتما بخوانید >> نکات مهم برای راه اندازی ماینر هلیوم

فناوری IOT در خانه‌های هوشمند

اصطلاح IOT در واقع برای توضیح شبکه‌ای از اشیاء خانگی بکار می‌رود که از اینترنت برای اشتراک گذاری داده ها،دانلود اطلاعات و پاسخ به نیازهای انسانی استفاده می کنند.

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر دنیای تکنولوژی با سرعت باورنکردنی‌ای توسعه یافته و لوازم هوشمند خانگی جای خود را در منازل مسکونی به خوبی باز کرده‌اند.

آینده خانه های هوشمند

تنها در دهه گذشته شاهد ورود صدها فناوری جدید در خصوص لوازم و اشیای خانگی بودیم.با این حال سوالی ذهنمان را به خودمشغول می کند که تا 10 سال آینده تکنولوژی چه خدماتی را به مردم جهان ارائه خواهد کرد؟

“با خود فکر کنید ساعت 6 صبح است و ساعت زود تر از زمان موعد به صدا در آمده همین جا صبر کنید زیرا این یک نقص نیست ساعت برنامه روزانه شما را از نو اسکن کرده و تاریخ یک جلسه مهم را به شما گوشزد می‌کند. دستگاه قهوه جوش به صورت خودکار قهوه شما را آماده کرده و دوش نیز تا دمای مورد نظرتان آب را گرم می کند. خودروی شخصیتان از قبل روشن شده تا به محض ورود شما برای رفتن به مقصد مورد نظر حرکت کند. دیگر نیاز به گشتن دنبال لوازمتان ندارید زیرا لوازم هوشمند خانگیتان آن را فیلتر کرده و به شما تحویل می‌دهند. اگر فکر می‌کنید تمام اینها فقط یک خیال بافی ساده است باید بگوییم این حداقل نسخه اتوپیایی خانه هوشمند است که ده سال از عمر آن می گذرد.چه کسی می داند شاید در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم شاهد چنین رخداد هایی باشیم.”

نوآوری‌های هوش مصنوعی

طیف وسیعی از پیشرفت‌های تکنولوژی توانسته فناوری خانه‌های هوشمند را بسیار فراتر از آنچه امروز در قفسه‌های فروشگاه‌ها موجود است، هدایت کند. به عنوان مثال، نوآوری‌های هوش مصنوعی تقریباً همه چیز را در زندگی ما از جمله خانه‌های ما به هم می‌زند. ممکن است در حال حاضر از نوعی ابزار دستیار صوتی مجهز به هوش مصنوعی برای دریافت آخرین اخبار یا پیش بینی آب و هوا استفاده کنید. اما در خانه‌های هوشمند آینده، پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به‌عنوان مغز کل خانه‌، در رابطه با شناخت ساکنان و بعد هماهنگی و خودکارسازی همه ابزارهای هوشمند آنها اقدام کنند.

برای درک بهتر مطلب نمونه زیر را بخوانید

برای مثال، شرکت IoT Crestron، روی نرم‌افزاری در حال کار کردن است که عادات افراد را ردیابی می‌کند، مانند موسیقی خاصی که در صبح ها گوش می‌دهند و یا زمان روشن یا خاموش کردن چراغ ها در طول روز. سپس، هنگامی که تنظیمات برگزیده کاربر را دریافت کردند، به طور خودکار لیست‌های مورد نظر را در زمان مناسب اجرا می‌کنند. جان کلنسی، رئیس کسب و کار مسکونی Crestron می‌گوید: «این واقعاً گام تکاملی بعدی در اتوماسیون (خودکار سازی) منازل می باشد»

حتما بخوانید >> مقاله دستیار صوتی چیست؟

سال 2023 نقطه آغازی برای ایده‌های از پیش ساخته

سال 2023 یک نقطه آغاز برای نوآوری‌های از پیش ساخته شده و هیجان انگیز در دنیای فناوری انواع خانه‌هوشمند است.اگر چه هیچکس نمی‌تواند به طور قطع بگوید که در سال جدید میلادی چه فناوری‌ای در باب هوشمند سازی منازل ممکن است در حال توسعه باشد،اما می‌توان بر اساس مسیری که در آن حرکت می کنیم و آنچه از CES 2022 می‌دانیم حدس های دقیقی بزنیم.

در سال 2020، آزمایشگاه The Bee، یک پهپاد امنیتی خانگی مستقل را برای نظارت ازحیاط راه اندازی کرد. JetBot AI+ سامسونگ نیز ممکن است یک ربات جاروبرقی باشد، اما ویژگی‌های امنیتی داخلی آن، آن را نسبت به بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار به یک ربات خانگی نزدیک‌تر می‌کند.

در زیر به معرفی برخی از راهکارها و امکانات جدیدی که ما را به سمت هوشمند سازی منازل سوق می‌دهد می‌پردازیم:

سنسورهای هوشمندتر

سنسورها هسته اصلی تجربه یک خانه هوشمند هستند. شما برای راه اندازی دوربین‌های امنیتی یا احتمالاً برای روشن کردن چراغ ها به حسگرهای حرکتی احتیاج دارید. حسگرهای Glass break  یکی از عناصر کلیدی سیستم‌های امنیتی خانه هوشمند هستند و سنسورهای CO2 و حساس به دود برای هر خانه ای، چه هوشمند و چه غیر هوشمند، ضروری است. مشکل این است که بسیاری از این سنسورها حجیم بوده و یا فقط برای یک هدف خاص ساخته شده‌اند.

یک سنسور occupancy می تواند تشخیص دهد که آیا فردی در اتاق است یا نه و بر اساس آن واکنش نشان دهد. دیگر پیشرفت‌های حسگر که انتظار می‌رود در سال جدید شاهد آن‌ها باشیم، شامل حسگرهای خواب مانند حسگرهای Nest Hub می‌باشد. این محصولات ترکیبی از تشخیص حرکت و صدا است که بر میزان خوب خوابیدن شما در طول شب نظارت می‌کند.

امنیت بیشتر در خانه هوشمند

راحتی ممکن است نیروی محرکه فناوری خانه هوشمند باشد، اما نیروی حتی بزرگتر امنیت خانه است. این در اصل خود خانه هوشمند ساخته شده است. Nest Hub Max مانند Echo Show15 دارای یک دوربین یکپارچه است. همه دستگاه‌های اکو که با Alexa Guard کار می‌کنند می‌توانند به صدای شکستن شیشه، صدای بوق دستگاه‌ها و موارد دیگر گوش دهند. برخی از دوربین های امنیتی حتی می توانند آتش را کنترل کنند.

اهمیت هوشمند سازی منازل

هرچند که ممکن است یک سیستم امنیتی قدرتمند در خانه شما وجود داشته باشد اما بازهم نمی‌توانید مطمئن شوید که کسی وارد منزلتان نمی‌شود. حتی اگر از نفوذ کسی به خانه‌تان نمی‌ترسید، دوربین‌های امنیتی می‌توانند به شما این امکان را بدهند که در طول روز در حالی که در خانه نیستید، به حیوانات خانگی‌تان نگاه کنید و ببینید فرزندانتان چه ساعتی از مدرسه باز می گردند. همینطور از زمان دقیق تحویل بسته هایتان با خبر شوید. درحال حاظر زنگ‌های ویدیویی هوشمند مانند Ring به لطف پاسخ‌های دقیق الکسا می‌توانند به عنوان یک پیشخدمت مجازی در زمانی که خانه نیستید عمل کنند و تصویر فردی که پشت درب است را برایتان ارسال کنند.

همه اینها نمونه های کوچکی از پیشرفت هوشمند سازی منازل در 2022 می باشد.

کلام آخر

“به زودی همه ما فراموش می کنیم که فناوری خانه هوشمند(Smart Home) یک تکنولوژی نوپا بوده و در مراحل اولیه خود قرار دارد. در دهه‌های آینده ما شاهد جهش‌ها و محدودیت‌های فراوانی در این زمینه خواهیم بود به ویژه اگر ایده متاورس توسط شرکت‌های ساخت خانه های هوشمند پذیرفته شود.سال 2022 بستری برای پیشرفت‌ها و نوآوری‌های جدید خواهد بود به خصوص که دردو سال اخیر شرکت‌های بسیاری دچار رکود اقتصادی شده اند و اکنون زمان جبران و بهبود شرایط است.”

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد برای خواندن مطالب بیشتر در زمینه LoT و منازل هوشمند شبکه دیدبان را دنبال کنید.

خدمات و تجهیزات شبکه

از آنجایی که امروزه اکثر کسب و کارها آنلاین است. اینترنت پرسرعت نیز به یکی از نیازهای اساسی بشر تبدیل شده و بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره همه ما است. از خرید آنلاین گرفته تا انجام کارهای بانکی و اداری ، پرداخت قبوض، سفارش غذا و غیره همه و همه نیاز به یک اینترنت پرقدرت و بی وقفه دارد. شبکه دیده بان ارائه کننده انواع خدمات شبکه اعم از فروش تجهیزات ، تعمیرات و نصب با بیش از 10 سال سابقه در این زمینه می باشد.

تلفن تماس : 20  21  9100 – 021

سایت های شبکه دیده بان :

>> برای رفتن به صفحه مورد نظر روی آن کلیک کنید.

خدمات شبکه دیده‌بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *