اخبار IT, مقالات, میکروتیک

DHCP چیست ؟

DHCP چیست ؟

DHCP چیست ؟

اگر تا بحال دستگاه روتر خریده باشید پس حتماً اصطلاح DHCP به گوشتان خورده و برایتان همیشه سؤال بوده که DHCP چیست و دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد ؟

ما در این مقاله با اصطلاح DHCP آشنا می‌شویم و پاسخ سؤالاتی را که ممکن است در این باره در ذهن شما وجود داشته باشد می‌دهیم . پس تا پایان این مقاله با شبکه دیده‌بان همراه باشید.

DHCP مخفف کلمه Dynamic Host Configuration Protocol است .

هر دستگاه یا کامپیوتری که در شبکه وجود دارد ، باید برای اهداف ارتباطی یک آدرس IP منحصر به فرد داشته باشد. آدرس IP ، در واقع همان شناسه کامپیوتر یا دستگاه موجود در شبکه است.

به دو روش می‌توان آدرس IP به دستگاه‌ها یا کامپیوترهای شبکه اختصاص داد :

  • Static IP (یعنی IP ثابت)
  • Dynamic IP (یعنی IP پویا)

Static IP

این نوع آدرس دهی IP توسط کاربر به صورت دستی انجام می‌شود ، به این حالت که در صفحه تنظیمات Internet Protocol باید داخل کادر IP Address آدرس IP را تایپ کنید.

توجه داشته باشید در این روش باید قسمت‌های Subnet mask و Default gateway و DNS server را نیز به صورت دستی وارد کنید.

همانطور که حدس زدید این کار می‌تواند زمان بر باشد ، به خصوص اگر با یک شبکه بزرگ روبرو باشیم. و مجبور باشیم برای هر دستگاه یا کامپیوتری که قرار است به شبکه اضافه شود آدرس IP را بصورت دستی تنظیم کنیم.

همچنین باید از منحصر به فرد بودن هر آدرس IP که تنظیم می‌کنید اطمینان داشته باشید . چون اگر یک آدرس IP یکسان در دو یا چند دستگاه تنظیم شده باشد به اصطلاح تضاد IP پیش می‌آید که باعث می‌شود آن دستگاه‌ها به شبکه دسترسی نداشته باشند.

Dynamic IP

این نوع آدرس دهی IP از روش Static بسیار بهتر و ساده‌تر است. در روش Dynamic IP ، سرور DHCP است که به صورت خودکار به هر دستگاه در شبکه ، آدرس IP منحصر به فرد اختصاص می‌دهد.

در این روش ،  سرور DHCP علاوه بر IP Address (آدرس IP) بخش‌های Subnet mask و Default gateway و DNS server را برای دستگاه‌ها تنظیم می‌کند.

در این حالت در پنجره تنظیمات Internet Protocol گزینه Obtain an IP address automatically را انتخاب می‌کنیم و به این تزتیب آدرس IP دستگاه‌ها بصورت خودکار تنظیم می‌شوند.

به عیارت دیگر  با انتخاب گزینه Obtain an IP address automatically ، کامپیوتر در شبکه درخواست آدرس IP می‌کند و سرور DHCP یک آدرس IP  از استخر خود (pool) به آن کامپیوتر می‌دهد و کامپیوتر آن آدرس IP را تحویل می‌گیرد. پس از این کار می‌توانید تمام تنظیماتی که سرور DHCP برای کامپیوتر شما انجام داده را مشاهده کنید. کافیست پنجره cmd را در کامپیوتر خود باز کنید و دستور “ipconfig/all” را در آن تایپ کنید و سپس کلید Enter روی کیبورد را فشار دهید.

آنگاه خواهید دید که تنظیمات سرور DHCP روی کامپیوتر شما فعال است و این یعنی کامپیوتر شما از DHCP آدرس IP دریافت کرده است. همچنین می‌توانید در این پنجره IP address ، Subnet mask ، Default gateway و DNS server را مشاهده کنید. همانطور که دیدید آدرس دهی به روش Dynamic بهتر از روش Static است چون بصورت خودکار انجام می‌شود و مدیریت شبکه در این حالت بسیار آسان است.

سرور DHCP دامنه‌ای از آدرس‌های IP دارد که از آن دامنه به کامپیوترهای شبکه آدرس IP می‌دهد. و این دامنه رنجی از آدرس‌های IP است که توسط سرور DHCP در شبکه توزیع می‌شود.

برای مثال در این تصویر ما دامنه‌ای از آدرسهای IP را در سرور مشاهده می‌کنیم. همانطور که میبینید این دامنه ازیک آدرس IP شروع می‌شود و به یک آدرس IP ختم می‌شود. و کامپیوترهای موجود در شبکه از این دامنه ، آدرس IP دریافت می‌کنند. با توجه به این دامنه ، سرور DHCP می‌تواند 100 عدد آدرس IP  به دستگاه‌های موجود در شبکه اختصاص  دهد . حالا مقدار این دامنه را می‌توان با توجه به نیاز مدیر شبکه ، افزایش یا کاهش داد. در کل این دامنه قابل تنظیم است.

حتما بخوانید >> آموزش راه‌اندازی DHCP سرور در میکروتیک”

حالا وقتی کامپیوترها از طریق سرور DHCP آدرس IP دریافت می‌کنند ، سرور این آدرس IP را بصورت موقت به کامپیوتر اختصاص می‌دهد یا به اصطلاح این آدرس IP را اجاره می‌دهد . در این حالت کامپیوتر صاحب آدرس IP نیست و آن را ظی مدتی که در شبکه وجود دارد از سرور اجاره می‌کند .

حتماً از خود می‌پرسید دلیل اینکه این آدرس‌های IP توسط DHCP اجاره داده می‌شوند چیست؟

در واقع سرور DHCP با این کار آدرس‌های IP خود را حفظ می‌کند ، یعنی هیچ وقت آدرس‌های IP آن تمام نمی‌شود. (برای درک بهتر این مبحث می‌توانید فیلم را که پایین این صفحه گذاشته شده تماشا کنید)

در طول مدت زمانی که کامپیوتر در شبکه باشد و آدرس IP را اجاره کرده باشد، سیگنالی را به سرور DHCP ارسال می‌کند و از DHCP درخواست تمدید اجاره این آدرس IP را می‌کند. به عبارت دیگر کامپیوترهای شبکه به سرور DHCP اطلاع می‌دهند که هنوز در شبکه هستند و آدرس IP را دارند تا زمانیکه بخواهند از شبکه خارج شوند. زمانیکه یک کامپیوتر از شبکه خارج شود دیگر نمی‌تواند از آدرس IP که DHCP به آن اختصاص داده استفاده کند. و اگر درخواست تمدید آدرس IP کند ، این درخواست توسط DHCP رد می‌شود. پس در این حالت آدرس IP به استخر سرور DHCP برمی‌گردد و این آدرس IP می‌تواند به کامپیوتر دیگری اجاره داده شود.

به همین دلیل است که آدرس‌های IP توسط سرور DHCP اجاره داده می‌شود.

اگر دستگاهی در شبکه‌ی شما وجود دارد که می‌خواهید همیشه آدرس IP خاصی داشته باشد می‌توانید یک آدرس IP برای آن از سرور DHCP رزرو کنید.

رزرو آدرس IP این اطمینان را به شما می‌دهد که وقتی دستگاهی درخواست آدرس IP می‌کند ،DHCP با توجه به آدرس MAC آن ، آدرس IP مختص همان دستگاه را می‌دهد.

به عنوان مثال فرض کنید در سرور DHCP برای یک کامپیوتر آدرسی رزرو شده باشد. این کامپیوتر از سرور DHCP درخواست آدرس IP می‌کند ، سرور DHCP آدرس MAC آن را تشخیص می‌دهد و آدرس IP رزرو شده‌‌ را به این کامپیوتر می‌دهد.

البته رزروها برای کامپیوترهای معمولی انجام نمی‌شود . از این رزرو اغلب برای کامپیوترهای خاص ، چاپگرهای شبکه ، سرورها ، روترها و… استفاده می‌شود چون به دستگاه‌هایی از این قبیل باید آدرس IP یکسانی داده شود.

سرور DHCP می‌تواند یک سرور مایکروسافت یا یک سرور لینوکس باشد که در هر حالت یک سرویس را ارائه می‌دهد.

سرویس DHCP روی بسیاری از روترها نیز اجرا می‌شوند. خواه روتر اداری باشد یا خانگی ، شامل یک سرویس DHCP می‌باشد.

در ادامه چند روتر میکروتیک با قابلیت DHCP  معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم

اکسس پوینت روتر wAP ac میکروتیک

این اکسس پوینت از برند میکروتیک، بیشتر برای مساحت های کوچک مانند شرکت ، مجتمع های تجاری ، منزل ، آمفی تئاتر و فرودگاه کاربرد دارد. برای پوشش دهی بیشتر ، می توان چندین اکسس پوینت wAP ac را به یکدیگر متصل کرد.

اگر مایل هستید بدون اتصال به اکسس پوینت‌ها آنها را کنترل کنید ، تنظیمات دستگاه را بر روی wAP ac بگذارید. در این صورت نرم افزار دستگاه به صورت اتوماتیک شروع به شناسایی و مانیتور (کنترل) دستگاه‌های دیگر می کند.

همانطور که از اسم اکسس پوینت مشخص است ، این اکسس پوینت دارای استاندارد AC می باشد . استاندارد AC باعث افزایش سرعت انتقال داده می شود و از استانداردهای قبل خود پشتیبانی می کند.

اکسس پوینت  به معنی نقطه دسترسی می‌باشد و در شبکه‌های وایرلس و بی‌سیم استفاده می‌شود. به اکسس‌پوینت AP (مخفف Access Point) یاWAP (مخفف Wireless Access Point) هم گفته می‌شود که با استفاده از آنها می‌توانید چند سیستم را در شبکه به یکدیگر متصل کنید.

عملکرد اکسس‌پوینت به این شکل است که از روتر یا سوئیچ سیگنال‌های WiFi را دریافت و سپس آنها را در بستر شبکه در محیط ارسال می‌کند. کافیست اکسس‌پوینت را در مکان مناسب از محلی که می‌خواهید از شبکه WiFi استفاده کنید ، نصب کنید و سیگنال WiFi را بصورت بی‌سیم برای تجهیزات خود دریافت کنید.

ویژگی‌های اکسس پوینت wAP ac : 

  • دستگاه wAP ac در فرکانس 2.4GHz با نرخ انتقال داده 300Mbit/s و استاندارد 802.11b/g/n و در فرکانس 5 گیگاهرتز با نرخ انتقال داده 867Mbit/s واستاندارد 802.11a/n/ac فعال است
  • اکسس پوینت wAP ac میکروتیک دارای سیستم عامل RouterOS  با لایسنس 4 می‌باشد
  • اکسس پوینت wAP ac دارای 2 پورت گیگ اترنت 10/100/1000 است
  • این اکسس پوینت دارای CPU چهارهسته‌ای مدل IPQ-4018 با سرعت 716MHz برای هر هسته می‌باشد
  • ظرفیت حافظه RAM در این اکسس پوینت 128MB می‌باشد
  • نوع حافظه ذخیره‌سازی در این دستگاه FLASH و ظرفیت ذخیره‌سازی برابر 16MB می‌باشد
  • این اکسس پوینت دارای 2 ورودی DC است. (DC jack, PoE-IN
  • اکسس پوینت wAP ac میکروتیک دارای FAN از نوع Passive می‌باشد

روتر hEX میکروتیک

روتر hEX ، یک روتر کوچک و بسیار کارآمد است. این روتر دو هسته پردازنده با سرعت 880 MHz دارد. اگر در شبکه خود نیاز به وایرلس ندارید ، از این روتر استفاده کنید.

شرکت میکروتیک ، این دستگاه را نسبت به ورژن های قبلی به روزتر کرده است. اگر مایل هستند توضیحات کاملتری در مورد ویژگی های این روتر بدانید به قسمت توضیحات مراجعه فرمایید

روتر‌ یا مسیریاب ، چند شبکه اینترنتی را به یکدیگر وصل می‌کند. روتر‌ها به صورت کابلی و بی‌سیم در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روترها بسته‌های اطلاعاتی را بین شبکه‌ها ، ارسال و دریافت می‌کنند. روترها با آدرس‌هایی که در اختیار دارند، بسته های اطلاعاتی را انتقال می دهند.

ویژگی‌های روتر hEX : 

    • این روتر وایرلس دارای 5 پورت گیگ اترنت 10/100/1000 است.
    • این روتر دارای سیستم عامل قدرتمند RouterOS با لایسنس 4 می‌باشد.
    • این روتر اکسس‌پوینت دارای CPU دو هسته‌ای با سرعت 880 مگاهرتز برای هر هسته می‌باشد.
    • این دستگاه دارای حافظه RAM  با ظرفیت 256 مگابایت است.
    • حافظه ذخیره‌سازی در این دستگاه از نوع FLASH با ظرفیت 16 مگابایت می‌باشد.
    • این روتر دارای استاندادهای جهانی CE, EAC, ROHS می‌باشد.

روتر CCR1009-7G-1C-PC میکروتیک

روتر CCR1009-7G-1C-PC از برند معروف و شناخته شده میکروتیک (Mikrotik) است. روتر با وجود پورتهای 10/100/1000 ، پورت Combo و پورت USB هیچ گونه مشکلی برای اتصال به دستگاه های مختلف را ندارد.

روتر‌ یا مسیریاب ، چند شبکه اینترنتی را به یکدیگر وصل می‌کند. روتر‌ها به صورت کابلی و بی‌سیم در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روترها بسته‌های اطلاعاتی را بین شبکه‌ها ، ارسال و دریافت می‌کنند. روترها با آدرس‌هایی که در اختیار دارند، بسته های اطلاعاتی را انتقال می دهند.

ویژگی‌های روتر CCR1009-7G-1C-PC

    • این روتر وایرلس دارای 7 پورت گیگ اترنت 10/100/1000 و یک پورت Combo است.
    • این روتر دارای سیستم عامل قدرتمند RouterOS با لایسنس 6 می‌باشد.
    • این روتر اکسس‌پوینت دارای CPU بسیار قدرتمند نه هسته‌ای با سرعت 1 گیگاهرتز برای هر هسته می‌باشد.
    • این دستگاه دارای حافظه RAM  با ظرفیت 1 گیگابایت است.
    • حافظه ذخیره‌سازی در این دستگاه از نوع NAND با ظرفیت 128 مگابایت می‌باشد.
    • این روتر دارای استاندادهای جهانی CE, EAC, ROHS می‌باشد.
    • این روتر دارای قابلیت PoE می‌باشد که برق دستگاهی که به آن متصل می‌شود را تأمین می‌کند.

روتر RB3011UiAS-RM میکروتیک

روتر RB3011UiAS-RM از سری 3011 زیر مجموعه برند میکروتیک ، دارای معماری جدید ARM برای پردازنده می باشد . این معماری عملکرد پردازنده را افزایش می دهد.

روتر دارای دو هسته به مدل IPQ-8064 و معماری جدید ARM 32bit است. هر کدام از پردازنده ها 1.4 گیگاهرتز سرعت دارند.

روتر‌ یا مسیریاب ، چند شبکه اینترنتی را به یکدیگر وصل می‌کند. روتر‌ها به صورت کابلی و بی‌سیم در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روترها بسته‌های اطلاعاتی را بین شبکه‌ها ، ارسال و دریافت می‌کنند. روترها با آدرس‌هایی که در اختیار دارند، بسته های اطلاعاتی را انتقال می دهند.

ویژگی‌های روتر RB3011UiAS-RM : 

    • این روتر وایرلس دارای 10 پورت گیگ اترنت 10/100/1000 است.
    • این دستگاه شامل یک پورت SFP برای اتصال فیبرنوری با سرعت 1.25G می‌باشد.
    • این روتر دارای سیستم عامل قدرتمند RouterOS با لایسنس 5 می‌باشد.
    • این روتر اکسس‌پوینت دارای CPU قدرتمند دو هسته‌ای با سرعت 1.4 گیگاهرتز برای هر هسته می‌باشد.
    • این دستگاه دارای حافظه RAM  با ظرفیت 1 گیگابایت است.
    • حافظه ذخیره‌سازی در این دستگاه از نوع NAND با ظرفیت 128 مگابایت می‌باشد.
    • این دستگاه دارای قابلیت PoE است که می‌تواند برق دستگاهی که به آن متصل است را تأمین کند.

قیمت رقابتی

شما می‌توانید روترهای میکروتیک و انواع تجهیزات شبکه را با قیمت رقابتی از شرکت شبکه دیده‌بان تهیه کنید ، ضمن اینکه شرکت شبکه دیده‌بان **توجه به نیازهای مشتریان در جهت پاسخگویی مؤثر به نیازها و رفع آنها در کوتاهترین زمان، جلب رضایت و خشنودی ایشان** را سرلوحه کار خود قرار داده و با  کارشناسان مجرب در زمینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش، سعی در ارائه بهترین سرویس به مشتریان خود را دارد.

جهت اطلاع از قیمت روترهای میکروتیک با شبکه دیده‌بان تماس بگیرید : 20 21 9100 – 021

مراحل ثبت سفارش تعمیر تجهیزات شبکه :
  • تماس با دفتر و ارسال تجهیزات به دفتر شبکه دیده بان
  • بررسی مشکلات تجهیزات شبکه و اعلام هزینه به شما
  • در صورت تایید شما ، تعمیر انجام می شود.
  • ارسال تجهیزات در اسرع وقت
نکات مهم پروسه تعمیرات تجهیزات شبکه :
  1. مشکل و ایرادات احتمالی دستگاه را در برگه‌ای نوشته و همراه دستگاه به دفتر شبکه دیده‌بان ارسال فرمایید.
  2. نام و شماره تلفن مسئول پیگیری تجهیزات را حتما درج بفرمایید.
  3. به دلیل زیاد بودن تعداد کالاهای تعمیری ، حتما پیگیر کالای خود باشید.

شبکه دیده بان وارد کننده و ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه برند های معروف است. از جمله خدمات مجموعه حرفه ای شبکه دیده بان :

  • 48 ساعت مهلت تست
  • یک سال گارانتی
  • ارسال در اسرع وقت به تمام نقاط ایران
  • مشاوره رایگان قبل از خرید محصول
  • امکان کانفیگ و راه اندازی بعد از خرید محصول
  • تعمیر تجهیزات شبکه

جهت سفارش یا مشاوره با کارشناسان فروش با شماره های زیر تماس بگیرید :

02191002120

09128005038

سایت های شبکه دیده بان :
فرکانس 2.4GHz و 5GHz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *