سیسکو, مقالات, میکروتیک, یوبیکویتی

آشنایی با مهم‌ترین تجهیزات شبکه

آشنایی با مهم‌ترین تجهیزات شبکه

آشنایی با مهم‌ترین تجهیزات شبکه

امروزه کاربرد اینترنت و شبکه در جامعه گسترش پیدا کرده و اکثر ما از اینترنت در بستر این شبکه‌ها استفاده می‌کنیم بدون اینکه با مهم‌ترین تجهیزات آن آشنایی داشته باشیم. ما در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین تجهیزات شبکه را معرفی کنیم و کاربرد آنها را بررسی کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

برای شروع بیایید ببینیم شبکه‌ی کامپیوتری چیست؟

شبکه‌ی کامپیوتری به مجموعه‌ای از دو یا چند کامپیوتر گفته می‌شود که به یکدیگر متصل هستند و می‌توان از طریق آن‌ها اطلاعات را به اشتراک گذاشت . توجه داشته باشید برای برقرای این ارتباط ، به تجهیزات شبکه نیاز است تا این شبکه‌ی کامپیوتری بتواند عملکرد درست خود را انجام دهد.

انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری

شبکه‌های کامپیوتری دارای تجهیزاتی هستند که هر کدام از آن تجهیزات نقش مشخصی را در شبکه ایفا می‌کنند. در حالت کلی تجهیزات شبکه دارای دو دسته بندی اکتیو و پسیو هستند.

تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزاتی که برای کار کردن نیاز به جریان الکتریکی یا برق ندارند و بدون اتصال به برق کار می‌کنند تجهیزات پسیو یا غیرفعال گفته می‌شود.

در واقع تجهیزات پسیو نقش رابط بین تجهیزات اکتیو را ایفا می‌کنند.

توجه داشته باشید اولین گام اساسی برای زیرسازی و راه‌اندازی شبکه ، انجام اقدامات پسیو شبکه و کابل‌کشی است . در واقع ستون فقرات شبکه اقدامات پسیو است. به دلیل اهمیت و حساسیت بالای اقدامات پسیو شبکه، باید در نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه، دقت زیادی داشته باشید. زیرا اگر ستون فقرات یک سازمان، درست و دقیق پیاده‌سازی و اجرا نشود ،بابت نگهداری و محافظت شبکه باید هزینه‌‌ی زیادی پرداخت. علاوه بر آن مشکلات فراوانی برای کاربران شبکه که از امکانات و خدمات شبکه استفاده می‌کنند ، پیش خواهد آمد.

تجهیزات شبکه پسیو مانند

کابل و سوکت :

کابل‌ها و سوکت‌ها نقش اساسی در شبکه ایفا می‌کنند . از طریق کابل‌ و سوکت‌، سیستم‌ها و دستگاه‌ها به یکدیگر و شبکه متصل می‌شوند.

پچ پنل :

با استفاده از پچ پنل می‌توان کابل‌ها را با نظم متصل کرد تا مدیریت شبکه بهتر و بهینه‌تر انجام گیرد.

رک :

تمام دستگاه‌ها را می‌توان به صورت منظم و مرتب در یک جعبه به نام رک جمع کرد که در اینصورت امنیت دستگاه‌ها بیشتر و مدیریت شبکه آسان‌تر می‌شود.

تجهیزات اکتیو شبکه

به تجهیزاتی که برای انتقال اطلاعات نیاز به جریان الکتریکی دارند و برای کار کردن نیاز به اتصال به برق دارند، تجهیزات اکتیو یا فعال گفته می‌شود.

در واقع تجهیزاتی که سیگنال الکترونیکی تولید، تقویت ، هدایت می‌کنند را اکتیو می‌گویند.

تجهیزات شبکه اکتیو مانند

سوئیچ :

سوئیچ یکی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز شبکه کامپیوتری است. از سوئیچ برای اتصال اجزای شبکه (گره‌ها) مانند اکسس پوینت ، روتر ، پرینتر ، دوربین‌های مداربسته استفاده می‌کنند.

سوییچ به صورت هوشمند ، آدرس دستگاه‌هایی که درون شبکه قرار دارند را داخل یک جدول مک (MAC Address) درون خود ذخیره می‌کند. زمانی که یک بسته اطلاعاتی آماده انتقال باشد ، سوییچ آدرس مقصد را با جدول مک خود تطبیق می‌دهد و بسته را به پورت‌ موردنظر ارسال می‌کند.

روتر :

روتر‌ یا مسیریاب ، چند شبکه اینترنتی را به یکدیگر وصل می‌کند. روتر‌ها به صورت کابلی و بی‌سیم در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روترها بسته‌های اطلاعاتی را بین شبکه‌ها ، ارسال و دریافت می‌کنند. روترها با آدرس‌هایی که در اختیار دارند، بسته های اطلاعاتی را انتقال می دهند.

رادیو :

به دستگاه‌هایی در بین تجهیزات شبکه گفته می‌شود که بسته‌های اطلاعاتی را دریافت و آنرا در محیط به صورت اتصال بی‌سیم ارسال و پخش می‌کند. از رادیو می‌توان به عنوان یک دستگاه CPE برای هر سرویس‌گیرنده (client) در شبکه PtMP (ارتباط یک نقطه به چند نقطه ) یا PtP (ارتباط  یک نقطه به یک نقطه) و یا به عنوان سرویس‌گیرنده وایرلس قدرتمند (wireless client) استفاده کرد.

اکسس پوینت :

اکسس پوینت  به معنی نقطه دسترسی می‌باشد و در شبکه‌های وایرلس و بی‌سیم استفاده می‌شود. به اکسس‌پوینت AP (مخفف Access Point) یا WAP (مخفف Wireless Access Point) هم گفته می‌شود که با استفاده از آنها می‌توانید چند سیستم را در شبکه به یکدیگر متصل کنید.

عملکرد اکسس‌پوینت به این شکل است که از روتر یا سوئیچ سیگنال‌های WiFi را دریافت و سپس آنها را در بستر شبکه در محیط ارسال می‌کند. کافیست اکسس‌پوینت را در مکان مناسب از محلی که می‌خواهید از شبکه WiFi استفاده کنید ، نصب کنید و سیگنال WiFi را بصورت بی‌سیم برای تجهیزات خود دریافت کنید.

ماژول فیبرنوری:

ماژول‌های فیبرنوری اطلاعات را از طریق پالس نوری و با سرعت بسیار بالا انتقال می‌دهند . از ماژول‌های فیبرنوری برای انتقال داده در مسافت‌های طولانی و سرعت بالا استفاده می‌شود. ماژول‌ها به سوئیچ با پورت مختص فیبرنوری متصل می‌شوند.

ماژول‌های فیبرنوری سرعت بسیار بالاتری را در مقایسه با سایر ارتباطات از طریق کابل یا برق در شبکه ارائه می‌کنند. در واقع در ارتباطات از طریق فیبر نوری، سیگنال‌ها با نور انتقال پیدا می‌کنند. به طبع از آن سرعت انتقال از طریق نور بسیار بالاتر از سرعت انتقال از طریق برق و تجهیزات بی‌سیم (سنتی) در شبکه است. لازم به ذکر است “سیگنال” در تجهیزات بی‌سیم امواج و در فیبرنوری پالس‌نوری نامیده می‌شود.

آشنایی با مهم‌ترین تجهیزات شبکه

در ادامه جهت آشنایی با مهم‌ترین تجهیزات شبکه چند نمونه از تجهیزات شبکه اکتیو و پسیو را به شما معرفی خواهیم کرد و با قابلت‌های هر یک آشنا می‌شویم.

روتر RB1100AHx4 میکروتیک (اکتیو)

این روتر قدرتمند دارای 4 پردازنده از مدل AL21400 که هر کدام با سرعت 1.4GHz کار می‌کنند. معماری این پردازنده ها ARM 32 bit می باشد. روتر RB1100X4 از سیستم عامل معروف میکروتیک RouterOS  در سطح دسترسی 6  پشتیبانی می کند. حافظه رم دستگاه 1 GB و حافظه داخلی آن 128 MB است.

دستگاه از مقاومت عالی برخوردار است و در دمای 40 – تا 70 درجه سانتی گراد به خوبی کار می کند. حداکثر توان ورودی دستگاه 20 تا 57 ولت و میزان مصرفی آن 20 وات است. روتر 13 پورت 10/100/1000 اترنت نیز دارد .

قابلیت‌های ویژه‌ی روتر RB1100AHx4 :

  • این روتر وایرلس دارای 13 پورت گیگ اترنت 10/100/1000 است.
  • این روتر دارای سیستم عامل قدرتمند RouterOS با لایسنس 6 می‌باشد.
  • این روتر اکسس‌پوینت دارای CPU قدرتمند چهار هسته‌ای با سرعت 1.4 گیگاهرتز برای هر هسته می‌باشد.
  • این دستگاه دارای حافظه RAM  با ظرفیت 1 گیگابایت است.
  • حافظه ذخیره‌سازی در این دستگاه از نوع NAND با ظرفیت 128 مگابایت می‌باشد.
  • این دستگاه دارای قابلیت PoE است که می‌تواند برق دستگاهی که به آن متصل است را تأمین کند.

برای اطلاع از قیمت و مشخصات روتر RB1100AHx4 کلیک کنید”

سوییچ CRS326-24G-2S+RM از روتر سوییچ‌های قدرتمند برند میکروتیک (Mikrotik) یک Cloud Smart Switch است که دارای دو سیستم عامل RouterOS و SwitchOS می‌باشد و سبب شده این دستگاه علاوه بر سوئیچ قابلیت روتر را هم داشته باشد. این محصول قابلیت بوت دوگانه یا Dual Boot دارد که مطابق نیاز خود ، می‌توانید سیستم عامل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

اگر تمایل دارید که سیستم عامل خاص به همراه ویژگی‌های حرفه‌ای داشته باشید با SWOS بوت شوید، در غیر اینصورت اگر با Winbox راحت هستید و دوست دارید از مسیریابی و دیگر خصوصیات لایه سوم استفاده کنید ، با RouterOS بوت شوید .

از آنجا که شبکه‌های محلی توسط  IPهای متفاوت نمی‌توانند به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند از  طریق روترها با یکدیگر اتصال برقرار می‌کنند.(مودم هایی که در منازل استفاده می‌شوند ، مودم روتر هستند. اما در شرکتها و سازمان‌ها از روتر و مودم به صورت جداگانه استفاده می‌شود.) بنابراین با استفاده از دستگاه CRS326-24G-2S+RM دیگر نیازی به روتر و تجهیزات اضافی نداریم کافیست پورت‌های آن را از حالت سوییچ خارج کنید و عمل روتینگ را بر روی آن انجام دهید.

قابلیت‌های ویژه‌ی سوییچ CRS326-24G-2S+RM :

  • سوییچ روتر CRS326-24G-2S+RM میکروتیک دارای دو سیستم عامل RouterOS و SwitchOS می‌باشد.
  • سوییچ CRS326-24G-2S+RM میکروتیک دارای 24 پورت گیگابیت اترنت 10/100/1000 است.
  • CRS326-24G-2S+RM دارای 2 پورت +SFP برای اتصالات فیبرنوری 1.25G و 10G می‌باشد.
  • ابعاد این سوییچ 443x 144 x 44 میلی‌متر است.
  • نوع حافظه ذخیره‌سازی در این سوییچ روتر FLASH و ظرفیت ذخیره‌سازی برابر 16MB می‌باشد.
  • سوییچ CRS326-24G-2S+RM دارای 2 ورودی DC است. (DC jack,  PoE-IN)
  • CRS326-24G-2S+RM دارای یک FAN از نوع Passive می‌باشد.
  • این محصول دارای پورت سریال RJ45 می‌باشد.

از دست ندهید :

میکروتیک از رادیو آنتن جدید خود رونمایی کرد

این اکسس پوینت از برند میکروتیک، بیشتر برای مساحت های کوچک مانند شرکت ، مجتمع های تجاری ، منزل ، آمفی تئاتر و فرودگاه کاربرد دارد. برای پوشش دهی بیشتر ، می توان چندین اکسس پوینت cAP ac را به یکدیگر متصل کرد.

اگر مایل هستید بدون اتصال به اکسس پوینت‌ها آنها را کنترل کنید ، تنظیمات دستگاه را بر روی cAPs بگذارید. در این صورت نرم افزار دستگاه به صورت اتوماتیک شروع به شناسایی و مانیتور (کنترل) دستگاه‌های دیگر می کند.

همانطور که از اسم اکسس پوینت مشخص است ، این اکسس پوینت دارای استاندارد AC می باشد . استاندارد AC باعث افزایش سرعت انتقال داده می شود و از استانداردهای قبل خود پشتیبانی می کند.

در استاندارد AC از هر دو فرکانس 2.4 و 5  گیگاهرتز استفاده می شود. در فرکانس 2.4 گیگاهرتز ، قدرت گیرندگی آنتن 2dBi و سرعت انتقال داده 300 مگابیت بر ثانیه است.در فرکانس 5 گیگاهرتز ، قدرت گیرندگی آنتن 2.5dBi و سرعت انتقال داده 867 مگابیت بر ثانیه است.

قابلیت‌های ویژه‌ی اکسس پوینت cAP ac :

  • اکسس پوینت cAP ac دارای سیستم عامل RouterOS با لایسنس 4 است.
  • این اکسس پوینت در دو فرکانس 2.4GHz و 5GHz فعال است.
  • این اکسس پوینت دارای 2 پورت گیگ اترنت 10/100/1000 می‌باشد.
  • نوع حافظه ذخیره‌سازی در این سوییچ روتر FLASH و ظرفیت ذخیره‌سازی برابر 16MB می‌باشد.
  • این دستگاه دارای 1 ورودی برق است. (PoE-IN)
  • cAP ac دارای یک FAN از نوع Passive می‌باشد.
  • این محصول دارای استانداردهای جهانی CE, FCC, IC, EAC, ROHS می‌باشد.

کابل SMA to N-Type  برند کنبوتونگ است. یک سر این کابل رابط دارای یک کانکتور مادگی N-Type و سر دیگر کانکتور نری SMA دارد. طول کابل این رابط نیم متر است و جز پرکاربردترین محصولات تجهیزات شبکه می باشد . جنس کابل RG58 است.

کابل SMA to N-Type برای انتقال فرکانس دستگاه‌های وایرلسی که کانکتورهای N-Type و SMA دارند ، استفاده می شود. کابل‌های رابط شبکه دیده‌بان ، همگی اورجینال هستند و دارای هولوگرام اصلی شرکت می باشند.

قابلیت‌های کابل SMA to N-Type :

    • برند : کنبوتونگ (Kenbotong)
    • اندازه : نیم متری
    • جنس کابل : RG58

کاربرد کابل رابط SMA :

برای برقراری اتصال یک رادیو وایرلس با کانکتور SMA به آنتن هایی که کانکتور N-Type  دارند، استفاده می شود. برای اتصال  رادیوهای BaseBox , NetBox 5 , Rocket AC Lite و … به آنتن ، ازکابل SMA to N-Type استفاده می کنند. چون هر رادیو  dual band است ، برای هر رادیو باید دو کابل رابط تهیه شود

جنس کابل شبکه سودن Cat6 SFTP CCA Outdoor 305m ، آلومینیوم با روکش مس است. از این کابل برای موارد بیرونی (Outdoor) استفاده می شود.

CCA مخفف Copper Clad Aluminium به معنی آلومینیوم با روکش مس است. وزن این کابل‌ها نسبت به کابل‌های تمام مس سبک‌تر است. هدف از تولید این کابل‌ها ، رفع مشکلات کابل‌هایی است که تمام  آلومینیوم هستند. از این کابل‌ها در شبکه‌هایی استفاده می‌شود که اطلاعات بسیار مهم و حساسی رد و بدل نمی‌کنند.

قابلیت‌های کابل شبکه سودن Cat6 SFTP CCA Outdoor :

  • استاندارد کابل : CAT6
  • طول کابل : 305 متر
  • رنگ کابل : مشکی
  • نوع کابل : SFTP
  • نوع روکش کابل : PVC
  • کاربرد : Outdoor

بهترین روترهای میکروتیک در سال 2020[

ماژول فیبرنوری S+31DLC10D از کمپانی میکروتیک (Mikrotik) یک جفت ماژول +SFP از نوع Single Mode با سرعت انتقال 10Gمی‌باشد (10 برابر SFP). این ماژول تا مسافتی معادل 10 کیلومتر را پشتیبانی می‌کند (دستگاه دیگری که قصد ارسال اطلاعات به آنرا داریم، باید در فاصله حداکثر 10km قرار داشته باشد) و در طول موج 1310 نانومتر فعال است. این نوع ماژول دارای کانکتور Dual LC UPC می‌باشد.

باید توجه داشته باشید در اتصال فیبرنوری هر دو دستگاه باید دارای یک نوع ماژول باشند، یعنی اگر در یک سمت ارتباط از ماژول S+31DLC10D استفاده شده ، در سمت دیگر نیز باید از همان نوع ماژول یعنی S+31DLC10D استفاده شود.

قابلیت‌های ماژول فیبرنوری S+31DLC10D :

  • ماژول‌ها از نوع SFP با سرعت انتقال 10 گیگابایت
  • مدل Single Mode
  • پشتیبانی تا مسافت 10 کیلومتر
  • دارای طول موج 1310nm
  • دارای کانکتور Dual LC UPC

شبکه دیده‌بان واردکننده و ارائه‌کننده مستقیم انواع تجهیزات شبکه اعم از رادیو وایرلس، مودم، روتر، سوئیچ، اکسس‌پوینت، دوربین مداربسته و دستگاه ضبط تصاویر، آنتن، پچ پنل ، ریگ ماینر، کارت شبکه، پاورلاین و … در برندهای مختلف می‌باشد.

قیمت رقابتی

شما می‌توانید انواع تجهیزات شبکه را با قیمت رقابتی از شرکت شبکه دیده‌بان تهیه کنید ، ضمن اینکه شرکت شبکه دیده‌بان **توجه به نیازهای مشتریان در جهت پاسخگویی مؤثر به نیازها و رفع آنها در کوتاهترین زمان، جلب رضایت و خشنودی ایشان** را سرلوحه کار خود قرار داده و با  کارشناسان مجرب در زمینه پشتیبانی و خدمات پس از فروش، سعی در ارائه بهترین سرویس به مشتریان خود را دارد.

خدمات شبکه دیده‌بان

سایت های شبکه دیده بان :

مقاله : آشنایی با مهم‌ترین تجهیزات شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *