شبکه‌های وایرلس

انواع آنتن‌های وایرلس

انواع آنتنهای وایرلس_شبکه دیده بان

انواع آنتن‌های وایرلس

در این مقاله به معرفی انواع آنتن‌های وایرلس می پردازیم.آنتن‌ها را به گونه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کنند . مثلا از لحاظ سقفی ، دیوار کوب ، قابل نصب در رک و غیره. اما به طور کلی آنتن ها به دو دسته تقسیم می شوند : 1. Omni-directional (آنتن های چند جهته )  2. Directional (آنتن های جهتدار)

کلمه Omni به معنی دریافت سیگنال از همه سمت می باشد . کلمه Gain به معنی قدرت گیرندگی آنتن است.

آنتن چند جهته :

این آنتن وایرلس زاویه 360 درجه دارد و از همه جهت سیگنال ارسال و دریافت می کند. به طور کلی هر چه رادیو زاویه بیشتری را پوشش می دهد ، میزان مسافت کمتری را در بر می گیرد.

آنتن جهتدار :

این آنتن وایرلس ، تحت یک زاویه خاص سیگنال دریافت و ارسال می کند. همانطور که قبلتر ذکر شد ، هرچه زاویه کمتر باشد ، مسافت بیشتری را در بر می گیرد.

آنتن وایرلس چیست ؟

وظیفه آنتن‌های وایرلس تبدیل سیگنال الکتریکی با توجه به ساختار فیزیکی خود و ارسال به مقصد می باشد . پارامترهای مهم در آنتن‌های وایرلس ، باند فرکانس و میزان قدرت گیرندگی آنتن می باشد .

از آنتن‌های جهت دار در محیطهای درونی و بیرونی استفاده می شود . در گوشه ای از اتاق یا دفتر قرار می دهند و آنتن تمام اتاق را پوشش می دهد. انواع آنتنهای جهت دار : Dish , Yagi , Sector , Grid

آنتن وایرلس Yagi :

آنتن‌های یاگی از نوع آنتن جهت دار هستند. یک نمونه رایج و آشنا این آنتن ، آنتن‌های خانگی است. عموما از این آنتن برای ارتباط نقطه به نقطه استفاده می شود. این آنتن به طور گسترده در باند HF , VHF , UHF کار می کند.

آنتن یاگی برای اولین بار در ژاپن ساخته شد. در جنگ جهانی دوم ،کشورهای ژاپن ، آلمان ، انگلیس و آمریکا  برای اولین بار از آنتن یاگی استفاده کردند. پس از جنگ ، یاگی به عنوان پر مصرفترین آنتن خانگی مورد استفاده قرار گرفت.

همانطور که در تصویر مشخص است ، آنتن یاگی یک محور افقی دارد ، چندین محور کوچک که به صورت موازی رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند. هر چه تعداد محورهای موازی بیشتر باشد ، میزان Gain آنتن بالاتر می رود.

آنتن وایرلس Dish :

آنتن وایرلس دیش از نوع آنتن‌های پارابولیک است. قدرت آنتن دهی پارابولیک زیاد است. در این آنتن از یک صفحه نیم دایره استفاده می شود. از لحاظ ریاضی به آن سهمی گفته می شود. هر چه این صفحه بزرگتر باشد ، میزان پرتو بیشتری جمع می شود .

از این رو گفته می شود Gain آنتن بیشتر است. به دلیل بزرگ بودن دیش ، متمرکز کردن پرتوها خیلی سخت است و دستگاه در موقعیت گیرنده به خوبی عمل نمی کند. اما این مشکل نیز با قرار دادن یک بازتابنده ثانویه حل شده است.

به گونه ای که بازتابنده ، مجموع پرتوها را به مرکز دیش باز می گرداند.

آنتن وایرلس Grid :

آنتن گرید (Grid) بر روی دو فرکانس 2.4 و 5.8 گیگاهرتز با زاویه تابش 6 تا 9 درجه کار می کند. از آنتنهای گرید برای مسافتهای کمتر از 15 کیلومتر و ارتباطات نقطه به نقطه (Point to Point) استفاده می شود.

آنتن وایرلس Sector :

آنتن سکتور با زاویه تابش 60،90،120 درجه و برای ارتباطات Multi Point طراحی شده است . از این آنتن برای مسافت های زیر 3 کیلومتر استفاده می کنند.

آنتن وایرلس Flat :

از آنتن های فلت برای مسافت کمتر از 15 کیلومتر و در ارتباطهای نقطه به نقطه (Point to Point) استفاده می شود. زاویه تابش آنتن های فلت 10 درجه است.

شبکه دیده بان وارد کننده و ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه برند های معروف است. از جمله خدمات مجموعه حرفه ای شبکه دیده بان :

  • 48 ساعت مهلت تست
  • یک سال گارانتی
  • ارسال در اسرع وقت به تمام نقاط ایران
  • مشاوره رایگان قبل از خرید محصول
  • امکان کانفیگ و راه اندازی بعد از خرید محصول
  • تعمیر تجهیزات شبکه

جهت سفارش یا مشاوره با کارشناسان فروش با شماره های زیر تماس بگیرید :

20 21 9100 – 021

38 50 800 0912

سایت های شبکه دیده بان :
انواع آنتن‌های وایرلس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *