سیسکو, مقالات, میکروتیک

تفاوت سوییچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه

سوئیچ مدیریتی میکروتیک_شبکه دیده بان

سوئیچ چه کاری انجام می دهد؟

خیلی ساده بگوییم که سوئیچ اجزا یک شبکه را به یکدیگر وصل می کند. همانطور که می دانید یک شبکه متناسب با کارکرد خود ، تشکیل شده از چند کامپیوتر ، سرور ، دوربین‌های تحت شبکه و …

فرضاً برای شبکه‌هایی که انتقال تصاویر انجام می دهند. تصاویر دوربین‌ها ، توسط کامپیوتر کنترل می‌شود. در این شبکه یک سوئیچ این اتصال را برقرار می کند.

سوئیچ ها دو دسته هستند :

  1. سوئیچهای غیر مدیریتی (Unmanaged Switches)
  2. سوئیچهای مدیریتی (Managed Switches)

سوئیچهای غیر مدیریتی (Unmanaged Switches):

سوئیچهای غیر مدیریتی ، برای شبکه های کوچک مانند شرکتها ، دفاتر ، کسب و کارهای ساده کاربرد دارد. در شبکه هایی که  از سوئیچ های غیر مدیریتی استفاده می کنند نیاز به کانفیگ و تنظیمات ندارد. چند کامپیوتر به همراه پرینتر و … در این شبکه ها استفاده می شوند.

شبکه دیده‌بان در این مقاله تفاوت سوییچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه را مفصلاً توضیح می دهد.

سوئیچ های مدیریتی (Managed Switches) :

از سوئیچ های مدیریتی در شبکه هایی استفاده می شود که نیاز به سفارشی سازی داشته باشد. در این شبکه ها از راه دور می توان مشکلات شبکه را بررسی کرد. در ادامه چندتا از مزیت های سوئیچ های مدیریتی را ذکر می کنیم:

SNMP (پروتکل آسان مدیریت شبکه) :

مخفف SNMP یعنی Simple Network Management protocol می باشد. برای نظارت به تجهیزات داخل شبکه است.

QOS-Quality of Service (کیفیت خدمات) :

از این قابلیت استفاده می کنیم تا عملکرد شبکه را بهتر کنیم. مثلاً بسته هایی VOIP که در اولویت اول قرار دهیم. به این صورت مطمئن می شویم که صدا بدون هیچگونه مشکل انتقال می یابد.

Vlaning (شبکه های محلی مجازی) :

با استفاده از این قابلیت ، مدیران شبکه اقدامات امنیتی و مدیریتی بیشتری انجام می دهند. یکی از این موارد کنترل استفاده از ترافیک است . بین بخش های مختلف یک شرکت یا مجموعه محدودیت هایی قرار می دهند. فرضا برای بخش مدیریتی ، رزرواسیون ، امور مالی میزان ترافیک بالاتری قرار می دهند تا اطلاعات حساس درست به موقع تبادل شوند. بخش فروش ، بازرگانی ، ارتباط عمومی … در اولویت پایین تری قرار می گیرند.

Redundancy (افزونگی) :

یکی دیگر از موارد امنیتی شبکه ایجاد یک راه جایگزین برای اطمینان از تبادل اطلاعات است. توسط پروتکل STP  یک راه جایگزین برای تبادل اطلاعات در شبکه ایجاد می شود در ضمن از به وجود آمدن LOOP جلوکیری می کند.

شبکه دیده بان وارد کننده و ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه برند های معروف است. در این مقاله شبکه دیده بان سعی بر توضیح تفاوت سوییچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه داشته است. امیدواریم مطالب مفیدی ارائه کرده باشیم. از جمله خدمات مجموعه حرفه ای شبکه دیده بان :

  • 48 ساعت مهلت تست
  • یک سال گارانتی
  • ارسال در اسرع وقت به تمام نقاط ایران
  • مشاوره رایگان قبل از خرید محصول
  • امکان کانفیگ و راه اندازی بعد از خرید محصول
  • تعمیر تجهیزات شبکه

جهت سفارش یا مشاوره با کارشناسان فروش با شماره های زیر تماس بگیرید :

20 21 9100 – 021

38 50 800 0912

سایت های شبکه دیده بان :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *